Een aantal weken geleden beloofden we je al zes Audi RS-modellen tegen het einde van het jaar. En het merk uit Ingolstadt houdt woord. De eerste die de spotlights in mag, is meteen een publieksfavoriet: de Audi RS6 Avant.

“Never change a winning team”, was duidelijk de filosofie van de Audi-ingenieurs, want ook de nieuwste RS6 wordt aangedreven door een beestachtige biturbo V8-motor. Een krachtbron die bijvoorbeeld ook al zijn strepen verdiende in de Lamborghini Urus. In de Audi RS6 Avant is hij goed voor 600 pk en 800 Nm. Hij wordt gekoppeld aan een achttraps automaat en heeft vanzelfsprekend Quattro-vierwielaandrijving. Standaard wordt 40 procent van de kracht naar de voorwielen gestuurd en 60% naar de achterwielen, maar in de meest extreme gevallen kan dat oplopen tot 70% voor of 85% achteraan.

Door de oerkracht van de V8 neemt de sprint naar 100 slechts 3,6 seconden in beslag. Een fractie later rij je al 200 (0-200 km/u duurt 12 seconden). De topsnelheid zonder optiepakketten is de gekende 250 km/u, maar zoals dat nu eenmaal gaat in deze wereld, kan je in ruil voor een zak geld wat sneller over de Autobahn denderden (280 of 305 km/u meer bepaald). Maar deze bruut denkt ook aan zijn groen karakter. Een mild hybridesysteem geeft je een zetje mee tot 22 km/u en zou het verbruik met 0,8 l verlagen, en bij milde belasting vormt de V8 zich om tot een viercilinder.

Audi RS6 Avant

Breedgeschouderd

De fitnesskuur onder de motorkap geeft de Audi RS6 Avant ook uiterlijk een breder voorkomen dan de gewone A6 Avant van je baas. Maar liefst 80 mm breder is de RS6, elke wielkast komt immers 40 millimeter meer naar buiten dan bij de normale A6. De velgen zijn dan weer schoenmaat 21 (optioneel zelfs 22 duim) en bieden onderdak 440 mm grote schijven voor en 370 mm achter. Remschijven die de bovendien voor een gewichtsbesparing van maar liefst 34 kilo zorgen.

Audi RS6 Avant

RS1 en RS2

Uiterlijk komen alleen het dak, de achterklep en de voordeuren komen van de standaard Avant. Een aantal andere zaken herkennen we dan weer uit andere modellen uit Ingolstadt. De koplampen, de ultra-grille en de bumper al eens van dichtbij bekeken? Inderdaad, die zagen we al op de RS7.

Audi RS6 Avant Diffusor
De kans dat je de RS6 Avant verwisselt met een gewone A6 is nogal klein. Vooral de diffusor is nogal … euhm … prominent aanwezig!

Binnenin zijn de gelijkenissen met de standaard A6 treffender, al moet je natuurlijk de sportstoelen, het alcantara en de veelvuldige RS-logo’s wegdenken. Ah ja, en die grote RS-knop op het stuur, waarmee je de rijmodi RS1 en RS2 kan selecteren. Deze komen bovenop de rijmodi “comfort”, “auto”, “dynamisch” en “efficiënt” komen en zijn meer dan waarschijnlijk Audi-synoniemen voor “extreem hard” en “ontiegelijk hard”.

Hoeveel Audi’s nieuwste powerbreak zal kosten, is nog niet bekend. Wel weten we al dat hij in de loop van het eerste kwartaal van 2020 verkrijgbaar zijn bij je lokale Audi-dealer.