In juni kon het Formule 1-kampioenschap op heel wat kritiek rekenen. De aard van de wagens zorgde ervoor dat inhalen haast onmogelijk was en voor de kleinere teams bleek het onmogelijk om gelijke tred te houden met de grote jongens. Hoewel juli ons enkele spannende races opleverde, blijven de problemen op tafel liggen. Al moet een nieuw wagenontwerp een oplossing bieden. Zo zullen de F1-wagens er vanaf 2021 uitzien:

Op de foto’s zie je het eerste schaalmodel van een bolide zoals die er in 2021 uit moet zien tijdens een test in de windtunnel van Sauber. Een aantal zaken vallen meteen op: zo staan de bolides op 18 duimsvelgen, die bovendien toe zijn. Ook de sidepods en achtervleugel zien er anders uit, net als de voorspoiler, al zal die waarschijnlijk nog van lay-out veranderen.

F1-wagens 2021

Die is immers het grootste twistpunt in de F1. Deze generatie F1-bolides is immers aerodynamisch zo complex en creëren zoveel neerwaartse druk dat het mogelijk wordt om aan zeer hoge snelheden de bocht door te gaan. Maar die spoilers verstoren ook de lucht voor de achterliggers, waardoor zij minder neerwaartse druk kunnen creëren en inhalen moeilijker wordt.

Grondeffect

Een achtervolger in de huidige Formule 1 zou tot 50 % van zijn neerwaartse druk verliezen indien hij vlak achter een voorligger rijdt. Iets wat met de nieuwste generatie bolides gereduceerd zou moeten worden naar 5 à 10 %. De grootste verantwoordelijke moet het zogenaamde grondeffect zijn, de creatie van een vacuüm onder de wagen dat zelf voor neerwaartse druk zorgt. Hierdoor kunnen de spoilers wat minder complex worden en verstoren ze bijgevolg wat minder de lucht van hun achterliggers.

Motorvoorschriften voor de F1-wagens in 2021 zijn nog niet bekend. Wel weten we dat de internationale autosportfederatie, de FIA, gehoor wil geven aan de klachten van de fans over het gebrekkig geluid van de bolides. Een filmpje van de eerste test van de “2021-wagen” kan je hier bekijken.