Joop Donkervoort, oprichter van de gelijknamige autobouwer, werd gisteren 70 jaar en dat mag gevierd worden! De Nederlanders geven zichzelf meteen een leuk verjaardagscadeautje in de vorm van deze Donkervoort D8 GTO-JD70.

Dat de “JD70” in de benaming van deze Donkervoort staat voor “Joop Donkervoort 70”, dat heeft iedereen ongetwijfeld gemerkt. De verschillen met een gewone D8 GTO aanwijzen, is echter wat moeilijker. Deze verjaardagseditie moet het vooral hebben van een hoop extra koolstofvezel, waardoor het gewicht volgens de Nederlanders onder de 700 kilo zou gaan liggen. Hoeveel kilo precies, dat wil Donkervoort niet zeggen en bovendien weegt de gewone D8 GTO ook al … 678 kilo. Benieuwd wat dat zal geven.

Onder de motorkap ligt nog altijd de fantastische 2,5 liter vijfcilinder van Audi, die we onder andere kennen uit de TT RS. Het vermogen vermeldt Donkervoort niet, maar zal ons inziens niet onder de 415 pk van de GTO-RS liggen.

Donkervoort D8 GTO-JD70

Hollandse zuinigheid

Wat de Nederlanders wel vermelden, is de prijs die ze voor hun lichtgewicht track day-machine willen vangen. Vanaf 163.636,36 euro mag je er eentje op je oprit (of je privécircuit) parkeren. In 2020 wordt de Donkervoort D8 GTO-JD70 officieel gelanceerd (en worden dus alle cijfertjes die hierboven ontbreken vrijgegeven). In dat jaar en in 2021 wordt hij aan zijn kopers geleverd.

Voorts kunnen we ook nog meegeven dat de Donkervoort naar alloude Hollandse traditie zuinig omspringt met zijn rijhulpsystemen. Of hoe ze het bij de constructeur verwoorden: “de D8 GTO-JD70 doet het met een minimum aan elektronische hulpmiddelen en een maximum aan uitdaging, betrokkenheid en pure rijervaring voor de bestuurder, zonder daarbij afbreuk te doen aan comfort.” Zoals we al zeiden: een ideaal circuitspeeltje!