Cupra, het submerk van Seat dat vorig jaar het levenslicht zag, heeft zijn debuut klaar. Het sportwagenmerk stelt zich voor het eerst aan de wereld voor met een … euhm … SUV …

Inderdaad, Cupra kiest niet voor een sportieve coupé of een hot hatch als debuutmodel. De naam Cupra doet bij de meeste mensen een belletje rinkelen in combinatie met “Leon” – en dus zou vooral dat laatste logisch klinken – maar de Spanjaarden opteren dus doelbewust voor een SUV als eerste wapenfeit. Als de marketingjongens iets weten, dan is het wel dat je zo’n hoogpoter het makkelijkst verkocht krijgen.

Cupra Ateca

Een eerste wapenfeit waarvoor de Spanjaarden trouwens teruggrijpen naar het oude recept: een Seat een stuk sportiever maken. Want deze Cupra Ateca heeft uiteraard heel wat gemeen met de middelgrote SUV van Seat die dezelfde naam draagt. Heel wat spoilergeweld, visuele accenten, vier uitlaatpijpen en Cupra-logo’s (en eentje van Audi op de optionele Brembo-remklauwen) maken echter meteen duidelijk dat dit ander materiaal is.

Hetzelfde geldt voor het interieur trouwens, waar de vertrouwde Seat-stijl heerst, maar dan met wat extraatjes uit de sporttas, zaken zoals uit de band springende stiksels en de optionele sportzetels met alcantara accenten (die je ook in de deurpanelen vindt) bijvoorbeeld.

Gekend recept

En de Cupra Ateca krijgt ook de krachtbron om dat sportieve uiterlijk alle eer aan te doen. Een tweeliter viercilinder met 300 pk ligt er onder de motorkap, een motor die we kennen uit onder andere de Audi SQ2, de Volkswagen Golf GTI en R en natuurlijk de Seat Leon Cupra. Hij wordt gekoppeld aan een DSG 7-bak en stuurt zijn vermogen naar de vier wielen. Het resultaat? Een sprint naar 100 km/u in slechts 5,2 seconden. Adaptieve schokdempers en een volledig herwerkt onderstel moeten er dan weer voor zorgen dat de Spanjaard ook in de bochten zijn mannetje weet te staan.

Het resultaat is een soepele, maar redelijk lineair aanvoelende acceleratie, die gepaard gaat met enkele plofjes uit de einddempers, zonder daarbij te overdrijven. Geluid dat trouwens puur en onversneden door de wagen wordt voortgebracht, verzekeren ze ons bij Cupra, van kunstgrepen is er geen sprake. En dat weten wij wel te smaken!

Comfortabele cruiser

Achter het stuur merk je dan ook meteen dat de Cupra graag op hogere snelheden vertoeft. Hij toont zich gretig en zorgt op elk mogelijk toerental voor de nodige duw in de rug wanneer je op het gas gaat. Bovendien weet het onderstel de koetswerkrol voldoende onder controle te houden in de bochten.

Cupra Ateca

Toch is de Ateca geen pure bochtenpikker, daarvoor geeft het stuur net niet genoeg feedback en laat ook de DSG-bak al eens een steekje vallen. De eerste van Cupra is eerder een wagen die wil cruisen aan hoge snelheden. Een SUV waarmee je vlot op je bestemming geraakt, maar niet vergeet dat de inzittenden dat ook in alle comfort willen doen. Het onderstel filtert immers vlot de meeste oneffenheden weg.

Conclusie

Onze eerste kennismaking met Cupra als een opzichzelfstaand merk smaakt naar meer! De Ateca is een prima hogesnelheidscruiser en ook qua prijs is hij interessant. 43.000 euro voor een hoge, praktische gezinswagen met 300 pk, bij de concurrentie vragen ze daar een stukje meer voor. Concurrentie die weliswaar van premiumniveau is, maar toch …

Toch missen we een stukje ‘gekheid’ in de Ateca, iets over the top waardoor hij onder je huid gaat zitten.  Misschien omdat je iets te vaak merkt dat de elektronica wel eens wil ingrijpen eens je iets te dicht bij de limiet komt. Echt radicaal komt hij niet over. Enerzijds is dat zijn sterkte, anderzijds verwacht je dat misschien van een (sub)merk dat enkel sportieve wagens wil bouwen. Misschien gebeurt dat wel met het eerste model waarbij de link met Seat volledig wordt losgeknipt, de Formentor – ook een SUV, of wat had je gedacht – en tevens ook de eerste in een rij van vier Cupra’s die nog zullen volgen. Wij kijken er alvast naar uit …