Koreaanse kleinkunst: Hyundai i10

288

Op de IAA in Frankfurt stelt Hyundai volgende week deze gloednieuwe i10 voor, een frivole A-segmenter voor hippe stadsvogels. Dat de Koreaan zich makkelijker laat parkeren dan een bakfiets, is overigens niet zijn enige troef.

De kleine A-segmenters verdwalen al een tijdje in het bos van nieuwe SUV’s, door de verwaarloosbare marges prijken ze bij veel constructeurs hoe langer hoe meer onderaan het prioriteitenlijstje. Niet zo bij Hyundai, dat (weliswaar na meer dan 10 jaar) op de IAA in Frankfurt een nieuwe i10 onder de schijnwerpers zal rijden. De Koreaanse stadswagen kiest resoluut voor verjonging, met een dynamischere lijn, een met 4 centimeter verlengde en 2 centimeter verlaagde koets, bovenop een vormtaal die zo… uit de hoed van de Ford-designers had kunnen komen.

Nu goed, het resultaat is niettemin een kek ogend karretje, zeker wanneer je ook nog eens het contrasterende dak met één van de felle koetswerkkleuren combineert. Achteraan voer Hyundai duidelijk een meer behoudsgezinde koers, al zorgt de goed 3 centimeter lagere tildrempel er wel voor een betere toegang tot het 252 liter grote kofferruim.

Alleen atmosferisch

Terug aan de voorzijde kunnen we verder alleen maar vaststellen dat de nieuwe i10 uitsluitend met natuurlijk ademende benzinemotoren geleverd wordt, er is keuze uit een 67 pk sterke 1.0-driecilinder en een 1.2-viercilinder met 84 paarden. Beide krachtbronnen kunnen aan twee transmissies worden gekoppeld: een handgeschakelde vijfbak of een gerobotiseerd exemplaar met eenzelfde aantal verhoudingen. Wie het onderste uit de ecologische kan wil halen en het opgegeven CO2-cijfer van 98 g/km wil benaderen, kan opteren voor een Eco Pack met aangepaste transmissieverhoudingen, vier zitplaatsen en 14-duimsvelgen.

Zoals het een moderne millennial betaamt, pakt de i10 ook binnenin uit met zijn technologie en connectiviteitsmogelijkheden, inclusief een 8 inch groot touchscreen met Apple CarPlay en Android Auto, een met een BlueLink-app geconnecteerde navigatie, Bluetooth en zelfs een achteruitrijcamera om achterwaartse parkeermanoeuvres te vergemakkelijken. Andere functies zijn onder meer Find My Car, waarmee bestuurders hun wagen gemakkelijk terugvinden in de onoverzichtelijke stadsjungle. Ook op vlak van rijhulpsystemen biedt Hyundai heel wat zaken aan die lang geen gemeengoed zijn in het compacte segment, met onder meer een automatische noodremfunctie, verkeersbordherkenning, een rijstrookassistent en vermoeidheidsdetectie.

De productie van de i10 (die in Turkije van de band zal rollen) start in november, waardoor we de eerste exemplaren rond het Salon van Brussel op Belgische bodem mogen verwachten.