Het gebeurt niet vaak dat Lamborghini een nieuw model voorstelt, laat staan eentje met hybride technologie en 819 volbloeden onder de kap. Hoog tijd dus om van dichtbij kennis te maken met de waanzinnig extreme Sián!

Ja, ook Lamborghini heeft zich, in navolging van Ferrari, McLaren en Porsche, eindelijk aan een geëlektrificeerde supersporter gewaagd. Al houden ze het hybride gedeelte vooralsnog eerder bescheiden: het is namelijk een slechts 34 pk sterke elektromodule die de gekende 6,5 liter-V12 uit de Aventador komt bijspringen, goed voor een gecumuleerd (record-)vermogen van 819 pk. Het resultaat is een sprint van 0 naar 100 km/u in 2,8 seconden, nadien stoomt het Italiaanse raspaard vlotjes door tot de naald 350 km/u aanwijst. Anders gezegd: voor politiek correcte verplaatsingen moet je nog steeds niet in Sant’Agata Bolognese zijn.

Ook aan het uiterlijk van de Sián had je natuurlijk al gemerkt dat hij niet meteen bestemd is om braaf in het gareel te lopen. De 1.620 kilogram zware Italiaan, die onderhuids op de bouwstenen van de Aventador SVJ rust, onderscheidt zich met zijn vlijmscherpe looks, met duidelijke hints naar de Terzio Millenio concept car. Voor de naam van het productiemodel haalde Lamborghini de mosterd uit het plaatselijke dialect, in de buurt van Bologna verwijst het woord Sián naar een bliksemschicht. Elektrisch, snel, enfin, je snapt het plaatje.

63 stuks… e basta

Dat de Sian niet voor iedereen weggelegd is, had je natuurlijk ook al in de smiezen. Daarmee doelen we niet zozeer op het feit dat de Siàn zo’n 3,3 miljoen euro zal moeten kosten, wel op de uiterst gelimiteerde oplage: na 63 stuks roepen de Italianen de productie alweer een definitieve halt toe. Dat cijfer is overigens niet lukraak gekozen, zoek maar eens op in welk jaartal onze vriend Ferrucio zijn allereerste, niet-agriculturele voertuig (de 350 GT) aan de wereld heeft voorgesteld. Er rest je dus niets dan te hopen dat er ook nog eens 63 Roadsters volgen, want alle gesloten Siàns hebben intussen al lang een baasje gevonden…