Nissan Juke blijft zijn eigenzinnige zelve

374

Dare to be different’, dat was het leitmotiv toen Nissan zo’n 10 jaar geleden de allereerste Juke in de schijnwerpers reed. De compacte B-crossover werd met bijna 1 miljoen verkochte exemplaren een instant succes, waardoor deze tweede generatie bijzonder grote schoenen te vullen heeft.

De Nissan Juke – door criticasters van het eerste uur ook wel eens de Nissan Joke of Nissan Puke genoemd – zit in het nieuw. De Japanse crossover heeft voor de gelegenheid een volwassener plunje aangetrokken, al behoudt hij wel zijn door velen gesmaakte puppyoogjes die onder het Y-vormige radiatorrooster priemen. Ook de bovenliggende spleetogen tekenen opnieuw present, de wel heel aparte lichtunits waren dan ook één van de eigenschappen die de Juke zijn eigen identiteit bezorgde. Achteraan kunnen we echter alleen maar vaststellen dat de boomerangvormige lichtblokken plaats hebben geruimd voor meer conventionele exemplaren, die sterk gelijken op die van de nieuwe Micra. Zou de nieuwe Juke dan toch wat van zijn wilde haren verloren hebben?

Met dank aan de Captur

De nieuwe Juke neemt zichzelf alleszins serieuzer dan zijn voorganger, Nissan heeft nu eenmaal nood aan een nieuwe sterkhouder om zijn wereldwijde verkoop opnieuw aan te zwengelen. Daarvoor rekenen de Japanners op het samen met partner Renault ontwikkelde CMF-B-platform, dat onlangs al zijn intrede deed onder de nieuwe Renault Clio en Captur. Het rechtstreekse gevolg is dat de nieuwe Juke voortaan over 10 extra centimeters beschikt tussen beide assen, van bumper tot bumper zet de Japanse crossover voortaan 4,21 meter op de meetstok. Die groeistuit zou volgens de ingenieurs vooral de achterste inzittenden ten goede komen, maar ook het bagageruim – voortaan 422 liter groot – gaat er met zo’n 20 procent op vooruit. Daarnaast beloven de Japanners een aanzienlijk verbeterde bochtenstabiliteit en een lichtvoetiger rijgedrag voor de sportievere bestuurders, maar de meeste gezapige pendelaars zullen eerder enthousiast worden van de semi-autonome ProPilot-technologie.

Bij de marktintroductie van de nieuwe Juke, die vanaf november van de band zal rollen in de fabriek in Sunderland, zal de Juke slechts leverbaar zijn met één enkele krachtbron: de 117 pk sterke 1.0 DIG-T driecilinder, gekoppeld aan een manuele zesbak of een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling. Later volgen wellicht ook versies met de krachtigere 1.3 DIG-T, die we al kennen uit de Qashqai. Of er ook een dieselversie komt, laat staan hybride versies (de Renault Captur komt binnenkort namelijk ook als plug-in hybride e-Tech, nvdr), is voorlopig nog koffiedik kijken.