Dit zijn de 5 lekkerste snoepjes van de Zoute Sale (11/10)

835

Het gebeurt niet vaak dat ’s werelds meest exclusieve classics in ons land neerstrijken, laat staan dat je ze – mits voldoende diepe zakken uiteraard – ook effectief kunt kopen. Eén keer per jaar om precies te zijn: op de door Bonhams georganiseerde Zoute Sale, die op vrijdag 11 oktober doorgaat op het Albertplein in Knokke. Onze redactie selecteerde alvast de vijf meest begerenswaardige collectors items.

1. Ferrari 275 GTB/2 Alloy Long-Nose ‘65

De auto die dit jaar op de cover van Bonhams’ officiële veilingcatalogus prijkt en wellicht ook het absolute topstuk van de veiling wordt, is een oogverblindende Ferrari 275 GTB/2 in de later geïntroduceerde Longnose-uitvoering, één van de meest gezochte modellen uit de pioniersjaren van Enzo Ferrari. De wagen in kwestie, met de obligate matching numbers, een door de Ferrari Classiche-afdeling bewaakte historiek en een FIA Historic-paspoort, heeft zijn uitzonderlijke staat te danken aan voormalig eigenaar Gregory Noblet, zoon van Ferrari GTO-fabrieksrijder Pierre Noblet. Noblet jr. spaarde kosten noch moeite om de 275 GTB opnieuw volledig op punt te zetten, alvorens ermee te schitteren in klassiekers als Le Mans Classic, de Tour Auto, Tour D’Espana en de Shell Ferrari Historic Challenge. Een officiële instelprijs is er voorlopig niet, maar twee jaar geleden ging een gelijkaardige Longnose onder de hamer bij Bonhams voor… 3 miljoen dollar. Het is maar dat je het weet…

2. Invicta S-Type ‘Low Chassis’ ‘31

Hoewel Invicta maar een kleine Britse autobouwer is die in het interbellum hooguit 1.000 wagens in elkaar schroefde, kan het merk tot op vandaag rekenen op een trouwe fanbase in het verzamelaarswereldje. Vooral de uit 1930 stammende S-Type met 4½ litre Meadows-motor, die in 1931 de prestigieuze Rally van Monte-Carlo op zijn naam schreef en te boek stond als een onvermoeibare langeafstandsracer, spreekt nog steeds tot de verbeelding. In oktober kan je in Knokke één van de 75 gebouwde exemplaren op de kop gaan tikken, al zal ‘S080’ zijn huid wel duur verkopen: Bonhams verwacht dat de wagen om en bij 1 miljoen euro zal opbrengen.

3. Ferrari 250 GT Cabriolet S2 ‘60

Net als de voorbije jaren tracht Bonhams ook dit jaar weer een aantal Belgische accenten te leggen om de talloze ‘collectioneurs’ uit eigen land te verleiden. De meest in het oog springende wagen met een Belgisch tintje is deze Ferrari 250 GT Cabriolet uit 1960, die door de bekende Ferrari-dealer Jacques Swaters werd afgeleverd aan Jean Blaton ‘Beurlys’, één van de grootste uithoudingsracers die ons land ooit heeft gekend. De huidige waarde van de door Pininfarina geboetseerde 250 GT wordt geschat op 1,2 à 1,6 miljoen euro.

4. Citroën 2CV Sahara AZ 4/4 ‘64

Nog een auto die onlosmakelijk met ons land verbonden is, is deze in Brussel gebouwde Citroën 2CV Sahara, waarvan er maar een slordige 700 werden gebouwd. Wat deze avontuurlijke 2CV zo bijzonder maakt, is zijn tweemotorige architectuur, met zowel voor- als achteraan een luchtgekoelde boxermotor (vandaar ook de latere 2CV Bimoteur-benaming). Je kan de Fransen van veel betichten, maar niet dat ze geen technologische creativiteit aan de dag leggen…

5. Ferrari Enzo ‘04

Het ultieme eerbetoon aan oprichter Enzo Ferrari, dat was het opzet achter de in 2002 geïntroduceerde Ferrari Enzo. Maranello selecteerde zelf 399 gelukkige klanten (vaak eigenaars van een F40 en/of F50) die één van de straatlegale F1-bolides met V12-middenmotor ‘mochten’ kopen, Paus Johannes Paulus II kreeg het 400e en laatste exemplaar cadeau – niet om er eigenhandig mee door Vaticaanstad te scheuren, wel om niet veel later te veilen ten voordele van het goede doel. De waarde van een Ferrari Enzo – die bij zijn lancering ruim 800.000 euro kostte – is de voorbije vijftien jaar zowat verdubbeld, wat maakt dat ook dit prima geconserveerde exemplaar zowat anderhalf miljoen moet opleveren.

Wie meer informatie wenst over de Zoute Sale, of de officiële veilingcatalogus wil bestellen, kan daarvoor terecht op deze website.