Het begin van een tijdperk: Porsche Taycan

696

Alea iacta est. Vier jaar nadat Porsche de wereld deed watertanden met de eerste Mission E, heeft de Duitse autobouwer zijn productieversie van de inmiddels Taycan gedoopte Tesla-killer onthuld. Met een vermogen tot 761 pk, een spurt van 0 tot 100 km/u in 2,8 seconden en een elektrische autonomie die oploopt tot 450 kilometer. Beste puristen: Porsche heeft zopas zijn laatste heilige huisje gesloopt.

“De Taycan verbindt ons erfgoed met de toekomst.” Met die woorden opende Oliver Blume, voorzitter van de raad van bestuur van Porsche, de wereldpremière in Berlijn. Dat er in die toekomst niet eeuwig een plaats zal weggelegd zijn voor diep roffelende flat six-motoren, bewijzen de 6 miljard euro’s die Porsche tegen 2022 geïnvesteerd zal hebben in elektromobiliteit. De stamvader van de elektro-Porsches (een 911 op elektropeut blijkt voorlopig nog een brug te ver, maar een op de Taycan gebaseerde Cross Turismo en een elektrische Macan zijn al in de maak, nvdr) wordt dus deze Taycan gedoopte vierzitssportwagen, die qua uiterlijk het midden houdt tussen een 911 en een Panamera. Onder de indruk van de looks? Wacht tot je de harde cijfers leest.

De Taycan start zijn carrière namelijk meteen als Turbo en Turbo S, telkens met een 93,4 kWh sterke accu als energieleverancier en een totale cavalerie van respectievelijk 680 (!) en 761 (!!) pk. Met behulp van de Launch Control staat de vierwielaangedreven Taycan Turbo S in 2,8 tellen aan 100 km/u, de ‘gewone’ Turbo doet er vier tienden langer over. De Turbo S heeft een actieradius tot 412 kilometer, de Turbo haalt een rijbereik van 450 kilometer (telkens volgens WLTP). Voor zover je je aan een wat lagere snelheid verplaatst dan de 260 km/u die Porsche als topsnelheid naar voren schuift, tenminste. Het blijven straffe cijfers, zeker voor een auto die droog aan de haak toch 2,3 ton op de weegschaal zet…

Tweebak

Ook op rijtechnisch vlak vallen er enkele interessante zaken te noteren. Zo kiest Porsche niet voor de klassieke transmissie met één enkele versnelling zoals we die bij andere EV’s terugvinden, wel voor een op de achteras ingebouwde transmissie met twee verzetten. De eerste versnelling geeft de Taycan meer acceleratievermogen bij een start vanuit stilstand, terwijl de tweede versnelling met een lange overbrengingsverhouding voor een hoge efficiëntie en grotere vermogensreserves moet zorgen.

Laadbeurt of pitstop?

Opvallend is ook dat Porsche de Taycan uitrust met een boordspanning van 800 volt (in plaats van de gebruikelijke 400 volt). Daarmee kunnen Taycan-eigenaars per vijf minuten zo’n 100 kilometer rijbereik ‘tanken’ indien ze gebruik maken van een snellader op gelijkstroom. De laadtijd van 5 naar 80 procent batterijlading bedraagt 22,5 minuten wanneer je kunt laden onder ideale omstandigheden en het piekvermogen oploopt tot 270 kW.

650 Belgische reservaties

Tot slot moeten we het natuurlijk nog over het prijskaartje van zoveel technologische weelde hebben, een heikel punt dat het succes van de Porsche Taycan allicht grotendeels zal bepalen. Hoewel: ondanks de stevige prijskaartjes van 157.844 euro voor de Turbo en 191.724 euro voor de Turbo S mocht de Belgische Porsche-invoerder inmiddels al 650 reservaties noteren. Je mag dus van geluk spreken dat Zuffenhausen binnenkort nog wat goedkopere instapversies op de planning heeft staan, want de productie voor het eerste jaar is namelijk al volledig uitverkocht.