IAA 2019: Alle elektrische premières op een rij

456

Naar analogie met het Salon van Genève staat ook de IAA van Frankfurt, die andere grote hoogmis voor de Europese auto-industrie, dit jaar integraal in het teken van elektromobiliteit. Ondanks de aanwezigheid van een nieuwe Land Rover Defender en de bliksemsnelle Lamborghini Siàn werden de Volkswagen ID.3 en Porsche Taycan vooraf zelfs gebombardeerd tot de allergrootste publiekstrekkers, al zijn het lang niet de enige elektromobielen die je op de Duitse beursvloer (en binnenkort dus ook onder je eigen kerktoren) kunt aantreffen. Een overzicht:

Cupra Tavascan

Officieel is deze Cupra Tavascan nog een concept car, maar gezien zijn onderhuidse MEB-basis en de 306 pk sterke elektrische aandrijflijn – componenten die integraal gedeeld worden met de Volkswagen I.D. Crozz –  lijkt niets serieproductie in de weg te staan.

Honda e

De schattigste Japanse auto sinds de Suzuki Jimny? Jawel, dat moet zonder enige twijfel deze productieversie van de Honda e zijn. De neoretro-stadsvogel met elektrische aandrijflijn behoudt de guitige look (en de cameraspiegels) van de concept car, en komt op de markt in twee vermogenversies met 136 of 154 pk. Het relatief kleine batterijpakket van 35,5 kWh zou moeten volstaan om de Honda e zo’n 220 kilometer ver te brengen op één enkele batterijlading.

Hyundai 45 Concept

Nog zo’n Aziaat die een retrolook aan een moderne (lees: elektrische) architectuur paart, is deze [45] (mét haakjes) Concept van Hyundai. Met de stijlstudie wil de Koreaanse autobouwer hulde brengen aan de allereerste Hyundai Pony Coupé uit 1974, een door Italdesign Giugiaro getekende concept car die helaas nooit het productiestadium haalde. Of deze stijlstudie eenzelfde lot beschoren is? Laat ons hopen van niet…

Mercedes-Benz EQV

Bij Mercedes-Benz is de elektrische revolutie dit jaar op gang getrokken, en dat zullen we geweten hebben. Na de EQC schakelt Das Haus een versnelling hoger met een volledig elektrische variant van de gekende V-Klasse, die een 90 kWh sterke accu aan een 204 pk sterke elektromotor paart. Het gehomologeerde WLTP-rijbereik bedraagt 405 kilometer.

Mercedes-Benz Vision EQS

Tot vandaag was het een publiek geheim dat Mercedes-Benz achter de schermen werkt aan een volledig elektrische S-Klasse, maar met deze Vision EQS laat Stuttgart voor het eerst in zijn kaarten kijken.

Mini Cooper SE

Elf jaar na de Mini E, het elektrische pilootproject dat in 2013 zou uitmonden in de allereerste BMW i3, zegent het Duitse moederhuis haar Britse elektropionier alsnog met een volwaardige EV-variant. De compacte hatchback, die uitsluitend als driedeurs aangeboden zal worden, moet het premiumalternatief vormen voor de Opel Corsa-e, Peugeot e-208 en de reeds besproken Honda e, en rekent daarvoor op een 184 pk sterke elektromotor en 33 kWh aan lithium-ions. Op papier afficheert de constructeur een spurt van 0 tot 100 km/u in 7,3 seconden, het WLTP-gehomologeerde rijbereik bedraagt 232 kilometer.

Opel Corsa-e

Bij Opel verwachten ze enorm veel van de nieuwe Corsa-generatie, niet in het minst omdat de Duitse stadsrakker (met Franse genen) voor het eerst ook in een 100 procent elektrische variant te bestellen is. De Corsa-e, die zijn DNA deelt met de e-208 van Peugeot, afficheert een rijbereik van 330 kilometer, en zal in ons land te bestellen zijn vanaf 30.495 euro.

Porsche Taycan

Heb je iets meer centen te spenderen, dan kan je voortaan ook bij Porsche terecht voor deze 100 procent elektrische Taycan, een elektrische sportwagen-voor-vier die zonder enige twijfel dé eyecatcher is op dit Salon van Frankfurt. De gedoodverfde Tesla-killer doet het als Turbo S met 761 (!) elektrische paarden, goed voor een spurt van 0 tot 100 km/u in 2,8 seconden en een topsnelheid van 260 km/u. De prijzen starten bij 157.000 euro, voor de snelste Turbo S ben je minimum 191.000 euro kwijt.

Seat Mii Electric

De Seat Mii, de zuiderse neef van de Volkswagen Up! en de Skoda Citigo, maakt een carrièreswitch. De versies met verbrandingsmotor houden definitief op te bestaan, en worden binnenkort vervangen door deze, volledig elektrische opvolger. Onder de motorkap komt een 83 pk en 212 Nm sterke elektromotor, die gevoed wordt door een 36,8 kWh grote lithium-ionbatterij. Dat alles moet volstaan voor flukse acceleraties (3,9 seconden van 0 tot… 50 km/u), terwijl het rijbereik volgens de WLTP-testcyclus zo’n 260 kilometer zou bedragen. Opladen kan in zo’n 4 uur aan een éénfasige lader (7,2 kW), via een CSS-snellader op gelijkstroom beschik je na een uurtje al over 80 procent van de totale batterijcapaciteit.

Skoda Citigo-e iV

Wat we daarnet al vertelden over de Seat Mii Electric geldt evenzeer voor deze Skoda Citigo-e iv, de Tsjechische tweelingbroer uit hetzelfde Duitse nest. Hoeven we jullie nog te vertellen dat er bij Volkswagen ook nog een technisch gelijkaardige e-Up! staat te blinken?

Smart ForTwo & ForFour

Net als de drieling uit de Volkswagen-stal grijpt ook smart de (facelift-)gelegenheid te baat om de ForTwo en ForFour-modellen met thermische motoren vaarwel te zeggen. Voortaan laten de Duitse stadswagentjes zich uitsluitend met de elektrische EQ-aandrijving bestellen, ook al heeft moederhuis Daimler nagelaten om de batterijcapaciteit (en dus ook de actieradius) te vergroten. Sorry smart, maar met een officiële autonomie van 114 kilometer loop je anno 2019 écht niet ver meer…

Volkswagen ID.3

De laatste auto uit onze reeks, en misschien ook wel de belangrijkste, is de productieversie van de Volkswagen ID.3, een beloftevolle middenklasser die elektrisch rijden bereikbaar moet maken voor de grote massa. Om een zo breed mogelijk publiek aan te spreken, biedt Volkswagen zijn ID.3 aan in drie verschillende batterijversies: een instapper van 45 kW die een rijbereik van 330 kilometer garandeert, een middelgrote variant van 58 kW (420 km actieradius) en een topversie met 77 kW en een WLTP-rijbereik van 550 kilometer.

Alle versies krijgen een elektromotor op de achteras, waarvan het vermogen piekt bij 170 pk. Volkswagen maakt zich sterk dat de goedkoopste versie onder de psychologische grens van 30.000 euro zal blijven, ruim onder de instapprijs voor die andere ‘betaalbare’ premium-EV: de Tesla Model 3. De versie met 58 kW, die volgens Volkswagen het gros van de verkopen voor zijn rekening zal nemen, zou op de Duitse thuismarkt rond de 40.000 euro gaan kosten.