Live@IAA Frankfurt: Twee wereldpremières bij Audi

263

Je zal tegenwoordig maar de communicatieverantwoordelijke van Audi zijn. Bovenop de A1 Citycarver en Q3 Sportback heeft het merk met de vier ringen ook nog eens een – hou je vast – A4, A5, Q7, RS 6 Avant, e-tron Sportback en een e-tron FE06 Formula E-wagen voor te stellen, en dat terwijl er even verderop nòg twee wereldpremières om aandacht staan te schreeuwen…

Audi A1 Citycarver

Helemaal onderaan de premiumladder introduceert Audi deze A1 Citycarver. Geen echte SUV, wel een robuust ogende ‘alsofroader’ op basis van de nieuwe A1 Sportback. Naar Quattro-vierwielaandrijving is het vergeefs zoeken, naast de obligate plastics krijg je wel een met 4 centimeter grotere bodemvrijheid.

A4/A5

Dat de BMW 3 Reeks dit jaar met het felbegeerde kroontje van Lease Car of the Year is gaan lopen, zit Ingolstadt blijkbaar hoog. Zo hoog, dat de Duitsers hun A4 (en dus ook de afgeleide A5) meteen op bijscholing hebben gestuurd. Naast de beperkte uiterlijke opsmuk, met onder meer een hertekend (en volgens Audi op de oer-Quattro geïnspireerd) front met bijkomende koelsleuf en een nieuwe LED-lichtsignatuur, introduceert Ingolstadt een aantal geëlektrificeerde motorisaties… al moet je die wel met een korreltje zout nemen. Drie van de zes beschikbare krachtbronnen beschikken namelijk over (mild) hybride ondersteuning. Concreet gaat het om een 12V-circuit dat vooral de secundaire stroomverbruikers voedt, en zou resulteren in een relatief bescheiden brandstofbesparing van 0,3 liter/100 km. Bij de marktintroductie in de herfst voorziet Audi zes turbomotoren: één viercilinder-TDI, een V6 TDI, drie viercilinder-TFSI’s en een extra performante V6 TDI voor de S4 en S5. Op de instapversie bij de TFSI-motoren na rollen alle A4-modellen standaard met een automatische transmissie van de band. De 2.0 TDI met 136 en 163 pk, de fleetversies zeg maar, volgen niet veel later.

Q3 Sportback

In tegenstelling tot de Q8, die technisch nauw verwant is met de Q7, heeft Audi dit keer de verwachte Q4-benaming achterwege gelaten. Dat mag op het eerste gezicht vreemd lijken, maar wellicht zit deze toekomstige Q4 e-tron er voor iets tussen… Wat er ook van zij, de Q3 Sportback rust uiteraard op de gekende MQB-basis van de ‘gewone’ Q3, maar krijgt niettemin een grondig herwerkte koets aangemeten. Naast de 2,9 centimeter lagere en schuin aflopende daklijn onderscheidt de Sportback-variant zich door een wat agressiever smoelend Singleframe-rooster met trapeziumvormige luchtinlaten, terwijl de fors uitgeklopte wielkasten volgens Audi een knipoog moeten vormen naar de oer-quattro.

Op motorisch vlak start de Q3 Sportback zijn carrière als 45 TFSI S Tronic, aangedreven door een 245 pk sterke 2 liter-turbobenzine, of als 35 TDI-diesel met 150 paarden. Later volgt ook een voorwielaangedreven 1,5 liter 35 TFSI mild hybride variant met 48V-boordcircuit, cilinderuitschakeling en een bijkomende zeilfunctie, ingrepen die het verbruik met zo’n 0,4 l/100 km moeten drukken. De Belgische prijzen voor de Q3 Sportback (35 TDI S Tronic) starten bij 38.600 euro.

Q7

Nu Mercedes-Benz een nieuwe GLE en BMW een nieuwe X5 het veld heeft ingestuurd, holde de inmiddels vier jaar oude Audi Q7 stilaan achter de technische en technologische feiten aan. Met een alomvattende update wil Audi zijn ‘Vorsprung durch Technik’-credo opnieuw alle eer aandoen. Op uiterlijk vlak herneemt de Q7 een aantal stijlelementen van zijn Q8-coupébroer, zoals het hertekende Singleframe-rooster met zes verticale lamellen en de breed happende luchtgaten. Achteraan gingen de designers hun inspiratie zoeken bij de grotere berlines van het merk, getuige de doorlopende chromen strip die de achterlichten met elkaar verbindt.

Bij de marktintroductie in september laat Audi de keuze tussen twee dieselmotoren, die standaard uitgerust worden met mild hybride-technologie om het verbruik te drukken. Dankzij een 48 volt-boordcircuit, een starter-generator en een compacte li-ionbatterij kan het systeem tot 8 kW aan vermogen recupereren en opslaan, goed voor een gemiddelde verbruikswinst van 0,7 l/100 km. Later wordt het gamma nog uitgebreid met een benzineversie en een TFSI e plug-inhybride.

Audi RS 6 Avant & RS 7 Sportback

Audi Sport heeft ons nog zes nieuwe RS-modellen beloofd voor het einde van het jaar, en dus wordt de nieuwe RS 6 Avant in Frankfurt geflankeerd door een wereldprimeur: de nieuwe RS 7 Sportback. Beide krachtpatsers delen uiteraard de gekende 4 liter biturbo V8, goed voor 600 pk en 800 Nm. Door de oerkracht van de V8 neemt de sprint naar 100 slechts 3,6 seconden in beslag, toch denkt deze bruut ook aan onze bedreigde planeet. Een mild hybridesysteem geeft je een zetje mee tot 22 km/u en zou het verbruik met 0,8 l verlagen, en bij milde belasting vormt de V8 zich zelfs om tot een viercilinder.

AI:TRAIL

Naar analogie met de Aicon en AI:me heeft Audi alweer een naar eigen zeggen visionaire concept car klaargestoomd: de autonome offroader AI:TRAIL. Deze Audi wil de terreinwagen van de toekomst worden!

En daarvoor haalt de AI:TRAIL het zware materiaal boven: vier elektromotoren – één voor elk wiel – speciale terreinbanden met variabele en sensorgestuurde luchtdrukregeling en een bodemvrijheid van maar liefst 34 centimeter moeten hem over de zwaarste hindernissen sleuren.

De lithium-ionbatterijen in de wagen zouden de AI:TRAIL 400 km ver krijgen. Tenzij je hem echt gebruikt waarvoor hij gebouwd is, namelijk offroaden, dan daalt de autonomie naar zowat 250 km.