Live@IAA Frankfurt: 5 weetjes over de nieuwe Land Rover Defender

381

De Land Rover Defender vernieuwen, het moet zowat de grootste uitdaging zijn die je in de autobusiness kan vinden. Na eerdere mislukte pogingen – de oerconservatieve Defender-klanten maakten brandhout van de eerste concept car – heeft Land Rover eindelijk zijn ei gelegd, deze Defender krijgt meteen de loodzware taak om het genre van de oer-4×4 opnieuw op de kaart te zetten. Met welke argumenten hij daarvoor aan de start verschijnt?

(Plug-in) Hybrid

Ook de Defender zwicht voor de elektrificatie. Al is de oer-Land Rover natuurlijk nog altijd beschikbaar met traditionele verbrandingsmotoren. Bij de lancering kan je kiezen uit vier krachtbronnen, waarbij het cijfer achter de letter voor de pk’s staat: de D200 en D240 zijn viercilinder diesels van twee liter. Ook de P300 is een 2.0 viercilinder, zij het op benzine.

Daarnaast komt de P400, een milde hybride zes-in-lijn. In 2020 volgt dan de P400e, een plug-in hybride waar Land Rover momenteel nog niet veel over prijs geeft. De vier reeds beschikbare motoren bedienen zich trouwens allemaal van een achttraps automaat van ZF en hebben uiteraard vierwielaandrijving.

Digitaler dan ooit

De Defender mag er dan zo robuust uit zien als vroeger, onderhuids heeft hij een hele revolutie ondergaan. Zo krijgt hij hulp van een heel bataljon aan camera’s om Off-roadtechnologie zoals ClearSight Ground View en ClearSight Rear View te kunnen draaien. Daarenboven kan je genieten van een infotainmentsysteem van de laatste generatie van JLR.

In ’t lang en in ’t kort

De nieuwe Defender komt er als drie- en als vijfdeurs. Debuteren doet hij als lange 110-variant. Nadien volgt de kortere 90-versie. De 110 kan je als vijf-, zes- of 5+2-zitter configureren, net als in vroege Defenders kun je namelijk opteren voor een klapstoeltje tussen beide voorstoelen. Gezellig, met z’n drieën voorin. In de 90 kun je dan weer tot zes mensen kwijt.

Achter de tweede stoelenrij van de Defender 110 kan je nog 1.075 liter aan bagage kwijt, met neergeklapte tweede rij groeit het koffervolume naar 2.380 liter. De Defender kan tot 900 kilogram dragen, zijn dak tot 300 kg wanneer hij stilstaat (om boven op te slapen bijvoorbeeld) of 168 kg tijdens het rijden. De maximale doorwaaddiepte bedraagt 900 millimeter en het sleepvermogen 3.720 kilogram.

Personalisatie

De keuze tussen de drie- en de vijfdeurs wordt nog de makkelijkste. De Defender komt er in verschillende uitvoeringen: de basisversie, de First Edition en de Defender X, allemaal beschikbaar in S, SE en HS afwerking. Daarenboven zijn er ook nog vier accesoirepakketten: Explorer, Adventure, Country en Urban. Daarin vind je onder andere een elektrische lier met afstandsbediening, een daktent, waterdichte en opblaasbare luifels, een sleephaak en dakrails.

Geen ladderchassis

De Defender ziet er niet alleen een pak moderner uit dan zijn voorvader, ook onderhuids werd die evolutie doorgetrokken. Deze Land Rover bouwde een groot deel van zijn reputatie op zijn beroemde ladderchassis. Maar dat wordt dus ingeruild voor een monocoque en een modern onderstel. Deze zogenaamde D7X-architectuur zou volgens Land Rover drie keer stijver zijn dan het vorige chassis.

In België zal je minstens 50.800 euro betalen voor een nieuwe Defender (de 90). De 110 begint bij 56.800 euro.