Hij stal gisteren al de show tijdens de traditionele Group Night van de Volkswagen-groep, sinds vanmorgen staat de waanzinnige Lamborghini Siàn ook op de IAA-beursvloer te pronken. Wat je moet weten over de krachtigste Lambo aller tijden?

Lamborghini heeft zich, in navolging van Ferrari, McLaren en Porsche, eindelijk aan een geëlektrificeerde supersporter gewaagd. Al houden ze het hybride gedeelte vooralsnog eerder bescheiden: het is namelijk een slechts 34 pk sterke elektromodule die de gekende 6,5 liter-V12 uit de Aventador komt bijspringen, goed voor een gecumuleerd (record-)vermogen van 819 pk. Het resultaat is een sprint van 0 naar 100 km/u in 2,8 seconden, nadien stoomt het Italiaanse raspaard vlotjes door tot de naald 350 km/u aanwijst. Anders gezegd: voor politiek correcte verplaatsingen moet je nog steeds niet in Sant’Agata Bolognese zijn.

Lamborghini Sian Frankfurt

Ook aan het uiterlijk van de Sián had je natuurlijk al gemerkt dat hij niet meteen bestemd is om braaf in het gareel te lopen. De 1.620 kilogram zware Italiaan, die onderhuids op de bouwstenen van de Aventador SVJ rust, onderscheidt zich met zijn vlijmscherpe looks, met duidelijke hints naar de Terzio Millenio concept car.

Dat deze Siàn niet voor iedereen weggelegd is, had je natuurlijk ook al in de smiezen. Daarmee doelen we niet zozeer op het feit dat de Siàn zo’n 3,3 miljoen euro zal moeten kosten, wel op de uiterst gelimiteerde oplage: na 63 stuks roepen de Italianen de productie alweer een definitieve halt toe. Dat cijfer is overigens niet lukraak gekozen, zoek maar eens op in welk jaartal onze vriend Ferrucio zijn allereerste, niet-agriculturele voertuig (de 350 GT) aan de wereld heeft voorgesteld. Er rest je dus niets dan te hopen dat Lamborghini nog ergens een Siàn Roadster in de pijplijn heeft zitten, want alle gesloten Siàns hebben intussen al lang een baasje gevonden…