Veel Aziatische merken hebben dit jaar hun spreekwoordelijke kat gestuurd naar het Salon van Frankfurt, Hyundai – dat niet toevallig over Duitse R&D-centra beschikt – is daarentegen wel van de partij met een kleine stadswagen en een elektrische concept car. Welke is jouw favoriet?

1. i10: pure kleinkunst

De kleine A-segmenters verdwalen al een tijdje in het bos van nieuwe SUV’s, door de verwaarloosbare marges prijken ze bij veel constructeurs hoe langer hoe meer onderaan het prioriteitenlijstje. Niet zo bij Hyundai, dat (weliswaar na meer dan 10 jaar) op de IAA in Frankfurt een nieuwe i10 onder de schijnwerpers rijdt. De Koreaanse stadswagen kiest resoluut voor verjonging, met een dynamischere lijn, een met 4 centimeter verlengde en 2 centimeter verlaagde koets, bovenop een vormtaal die zo… uit de hoed van de Ford-designers had kunnen komen.

De nieuwe i10 wordt uitsluitend met natuurlijk ademende benzinemotoren geleverd, er is keuze uit een 67 pk sterke 1.0-driecilinder en een 1.2-viercilinder met 84 paarden. Beide krachtbronnen kunnen aan twee transmissies worden gekoppeld: een handgeschakelde vijfbak of een gerobotiseerd exemplaar met eenzelfde aantal verhoudingen. Wie het onderste uit de ecologische kan wil halen en het opgegeven CO2-cijfer van 98 g/km wil benaderen, kan opteren voor een Eco Pack met aangepaste transmissieverhoudingen, vier zitplaatsen en 14-duimsvelgen.

2. Hyundai 45 concept car

Een Aziaat die een retrolook bovenop een moderne (lees: elektrische) architectuur, het recept wordt meermaals toegepast op dit autosalon van Frankfurt. De nieuwste in het rijtje is deze [45] (mét haakjes) Concept van Hyundai. Met de stijlstudie wil de Koreaanse autobouwer hulde brengen aan de allereerste Hyundai Pony Coupé uit 1974, een door Italdesign Giugiaro getekende concept car die helaas nooit het productiestadium haalde. Of deze stijlstudie eenzelfde lot beschoren is? Laat ons hopen van niet…