Live @IAA Frankfurt: wat biedt Porsche naast de Taycan?

182

De Porsche Taycan is natuurlijk de blikvanger op de Porschestand (en in ons lijstje elektrische premières op het Salon van Frankfurt), maar het Duitse merk bracht nog ander ‘schoon spul’ mee naar de IAA.

1. 911 Carrera: het instappertje

Na de Carrera S en 4S vorig jaar, komt Porsche nu met de basisversie van de nieuwe 911, de Carrera. In zijn nieuwste uitvoering krijgt die 385 paarden in de rugzak, oftewel 15 meer dan zijn voorganger. Voorts noteren we op motorengebied het feit dat de Carrera – die meteen zowel als coupé en als cabriolet gelanceerd wordt – voorlopig enkel beschikbaar is met achterwielaandrijving en de PDK-automaat met acht verhoudingen. De vierwielaangedreven Carrera 4 volgt later.

Het belangrijkste aan een sportwagen zijn echter de cijfertjes. Als coupé snelt de Porsche in 4,2 seconden naar de 100. Vink je het Sport Chrono-pakket aan in de optielijst, dan gaat er nog 0,2 seconden van die tijd. Topsnelheid? 293 km/u!

2. Macan Turbo: het toppertje

Waar de 911 een nieuwe basismotor krijgt, doet de Macan het met de krachtigste aandrijflijn uit zijn geschiedenis: Porsche plantte de 2.9 turbomotor, die we kennen uit de Cayenne en de Panamera, in de SUV. Die wordt hier gekoppeld aan een zeventraps automaat en vierwielaandrijving.

Het is verbazingwekkend hoeveel plusjes Porsche in het persbericht stopte: de nieuwe 2.9 heeft 40 pk meer dan de 3.6 liter die in de vorige Macan Turbo lag. Hij is drie tienden sneller naar 100 (4,3 seconden) en heeft een 4 km/u hogere topsnelheid (270 km/u). Qua profileringsdrang kan dat wel tellen.

3. Cayenne Turbo SE-Hybrid: het groentje

Beginnen likkebaarden bij al die pk’s, maar bezig met je ecologische voetafdruk? En toch nog niet helemaal klaar voor de overstap naar een volledig elektrische wagen? Dan hou je het op de stand van Porsche best halt bij de Cayenne Turbo SE-Hybrid.

Deze jongen combineert immers de monsterlijke V8 van de Cayenne Turbo aan de plug-in hybride aandrijflijn van de E-Hybrid. Door al dat extra elektrospul (136 pk) komt het systeemvermogen neer op 680 pk en 900 Nm. De super-SUV sprint in 3,8 seconden naar 100 km/u en haalt een top van 295 km/u. En dankzij de CO2-uitstoot van 85 g/km en de 43 volledig elektrische kilometers die de Cayenne S E-Hybrid op een laadbeurt kan afleggen (bij snelheden tot 135 km/u) hou je ook je innerlijke klimaatactivist onder controle.