Met de ID.3 moet elektrisch rijden volgens Volkswagen definitief doorbreken. Het model wordt volgens Wolfsburg even baanbrekend als de Kever en de Golf en luidt een nieuw tijdperk in voor de Volkswagengroep.

De roerganger voor Volkswagens elektro-offensief wordt dus deze ID.3, een model naar de grootte van de Golf, waarvan de goedkoopste versie minder dan 30.000 euro zal kosten.

Logischerwijze rust de elektrische middenklasser op het gloednieuwe modulaire MEB-platform, waarop de Volkswagen-groep de komende jaren een veelvoud aan elektrische VW’s, Skoda’sSeat’s en Audi’s zal bouwen. De naamgeving doet alvast vermoeden dat er ook kleinere (ID.1, ID.2) en grotere (ID.4? ID.5?) modellen in de pijplijn zitten, al dan niet gebaseerd op de I.D. Buzz-, I.D. Crozz- en I.D. Vizzion- concept cars.

3 versies

Om een zo breed mogelijk publiek aan te spreken, biedt Volkswagen zijn ID.3 aan in drie verschillende batterijversies: een instapper van 45 kW die een rijbereik van 330 kilometer garandeert, een middelgrote variant van 58 kW (420 km actieradius) en een topversie met 77 kW en een WLTP-rijbereik van 550 kilometer. Alle versies krijgen een elektromotor op de achteras, waarvan het vermogen piekt bij 170 pk.

Die gediversifieerde aandrijfstrategie resulteert niet alleen in een EV naar ieders verplaatsingsbehoefte, maar vooral ook naar ieders budget. Volkswagen maakt zich sterk dat de goedkoopste versie onder de psychologische grens van 30.000 euro zal blijven, ruim onder de instapprijs voor die andere ‘betaalbare’ premium-EV: de Tesla Model 3. De versie met 58 kW, die volgens Volkswagen het gros van de verkopen voor zijn rekening zal nemen, zou op de Duitse thuismarkt rond de 40.000 euro gaan kosten.