Jawel, we krijgen een BMW X5 op waterstof

384

Op de IAA in Frankfurt heeft BMW officieel bevestigd dat het in de loop van 2022 een eerste waterstofauto op de markt brengt, gebaseerd op de huidige X5.

Hoewel iedereen het er stilaan over eens is dat we de verbrandingsmotor aan de kant moeten schuiven voor een elektrisch exemplaar, blijven constructeurs zich het hoofd breken over de manier waarop 100 % emissieloze mobiliteit tot stand moet komen. BMW groepeert zijn pogingen al een tijdje onder de noemer ‘Technology openness’, om maar te zeggen dat het op dit moment nog geen enkele piste definitief wil uitsluiten. Naast de stilaan onvermijdelijke PHEV’s en de elektrische i-lijn blijft BMW ook paarden zetten op het waterstofverhaal, zoals deze voor 2022 geplande i Hydrogen Next aangeeft.

Het fuel cell-prototype, opgebouwd rond de huidige X5, is het resultaat van een innige samenwerking met Toyota, als een soort van tegenprestatie voor de op de Z4 gebaseerde Supra. Na de in 2015 gepresenteerde waterstofwagens op basis van de toenmalige 5 Reeks GT wil BMW tegen 2022 een proefvloot van X5-SUV’s op waterstof uitrollen, om tegen 2025 te kunnen starten met grootschalige serieproductie. Over de specificaties van de i Hydrogen Next is weinig bekend, al moet de afwezigheid van uitlaatpijpen (een waterstofauto stoot alleen waterdamp uit, nvdr) wel verraden dat we te maken hebben met een nulemissievoertuig. Het is te zeggen: voor zover de getankte waterstof met hernieuwbare energie geproduceerd is, maar dat brengt ons dan weer bij een heel andere discussie…