De Duitser Mikail Hizal heeft de Nations Cup manche in Salzburg gewonnen. De Duitser haalde het dankzij een perfect tactisch plan van de Japanner Miyazono.

Na de Manufacturers Cup op vrijdag stond zaterdag de Nations Cup gepland in het Gran Turismo Sport World Tour Event. Daarin is het ieder voor zich, met gelijke wapens, maar dat maakt de wedstrijd niet minder tactisch. Eerst stonden de halve finales op het programma, twee races met 12 deelnemers. De beste vier plaatsen zich rechtstreeks voor de finale, de laatste twee vallen af. De plaatsen 4 tot 10 in beide halve finales strijden in een herkansingswedstrijd voor de laatste plaatsjes in de finale.

Bij de intrede van de deelnemers ging er al meteen een golf van consternatie door de zaal. Mikail Hizal, een van de favorieten, verscheel op zijn sokken, terwijl zijn concurrenten de gesponsorde en verplicht te dragen Puma raceschoenen droegen. Hizal vertelde dat hij zijn teen had gebroken en de schoenen hem te veel hinderden tijdens het racen.

Bugatti’s en Pagani’s

Het verhinderde de Duitser zich alvast niet om zich makkelijk te plaatsen voor de finale. Op het circuit van Barcelona reed Hizal vanaf pole een perfecte race. Zijn grootste rivaal? De Japanner Takuma Miyazono die ook in zijn halve finale de rest ruim op afstand hield. Een halve finale die trouwens een van de meest entertainende autosportwedstrijden was die we het afgelopen jaar hebben gezien … over alle competities heen. 12 Pagani Zonda R’s, racebeesten met 700 pk op de achtertrein, op het kletsnatte fictieve Tokyo circuit met een kilometerslang recht stuk leverden een spectaculair waterballet op waarbij de laatste twee rechtstreekse finaletickets in de laatste bochtencombinatie nog van eigenaar wisselden.

Terwijl Hizal, Miyazono en de zes andere rechtstreeks geplaatste finalisten konden ontspannen, streden 12 herkansers voor de laatste, felbegeerde finaletickets op het eveneens rallycircuit van Sardinië. Rally, inderdaad, op de Playstation moet je veelzijdig zijn.

Reïncarnatie van Groep B

Op het Sardijnse gravel konden we nog één van de andere leuke eigenschappen van virtueel racen ontdekken. Iedereen snakt nog naar die geweldige rallyjaren van groep B, nee? Wel, op Gran Turismo Sport werd Groep B opnieuw tot leven gewekt, met moderne wagens in een historisch jasje. Zei daar iemand Nissan GTR Groep B? Knotsgek, maar je kan er digitaal je plezier mee beleven!

Eens de laatste vier plaatsjes op de startgrid van de finalerace verdeeld waren, kon het hoogtepunt van de avond van start gaan. 17 rondjes op het Italiaanse Monza, waarbij de piloten op de drie verschillende bandencompounds moesten rijden. Hizal en Miyazona crashten bijna bij het aanremmen van de eerste chicane, maar wisten hun bolides met de neus in de juiste richting te houden en bouwden al snel een voorsprong uit.

Red Bull X2019

Die bolide was trouwens de Red Bull X2019: een wagen die F1 techneut Adrian Newey speciaal voor de game ontwikkelde. De X2019 zuigt alle lucht onder de wagen weg, waardoor die massa’s grip krijgt en toont daarmee wat mogelijk zou zijn indien er geen regels in de autosport zouden zijn. De Red Bull X2019 wordt op elk World Tour event in één race gebruikt, de piloten kennen hem dus als hun broekzak.

Tactisch steekspel

Maar terug over naar de race. Hizal en Miyazono splitten hun strategie bij de eerste stop: beiden schakelden ze over naar de mediumband, maar Hizal besliste ook te tanken. Daardoor kwam hij achter Miyazono de baan op, maar dat was geen probleem in het tactisch plannetje van de Duitser.

Hizal bleef op twee seconden van Miyazono hangen, genoeg om uit de vuile lucht te blijven en dus zijn banden te sparen. Vier rondjes voor het einde was de Japanner – met haast geen benzine in de tank – verplicht zijn laatste stop te maken. Tanken, de trage harde banden eronder en weg voor de laatste sprint richting de finish.

Hizal van zijn kant kon door zijn tankbeurt tijdens de eerste stop te plannen langer buiten blijven. Hierdoor reed hij twee extra rondjes met de mediumband, meer dan voldoende om genoeg voorsprong op Miyazono uit te bouwen voor een veilige stop en een zorgeloze rit richting de zwart-wit geblokte vlag!

Hizal (rechts) en Miyazono na de race.

Met zijn overwinning is Hizal zeker van zijn plaatste op de finalerace in Monaco in november. Maar nog belangrijker: na heel wat tweede plaatsen vond de Duitser zijn vertrouwen terug. Het was dan ook met een grote glimlach dat hij richting het podium wandelde … strompelend en op zijn sokken weliswaar … maar niettegenstaande met nieuwe moed om eind november een gooi te doen naar de titel van beste Gran Turismo Sport-speler ter wereld.