Vision Mercedes Simplex slaat brug tussen verleden en toekomst

272

Terwijl Mercedes-Benz op het ‘thuissalon’ van Frankfurt grote sier maakt met de Vision EQS, staat de nieuwe designstudio in het Zuid-Franse Nice alweer te pronken met een volgende concept car: de Vision Mercedes Simplex, een auto die bol staat van de symboliek.

We schrijven het voorjaar van 1901, wanneer Daimler op vraag van Emil Jellinek een Mercedes 35 pk – vernoemd naar Jellinek’s dochter Mercedes – aan de start brengt van de befaamde klimkoers van La Turbie. De Mercedes 35 pk imponeert en domineert met zijn revolutionaire voertuigarchitectuur: de transformatie van een hoog gemotoriseerd rijtuig naar een lage carrosserie met een lichte, krachtige motor was in die tijd nooit eerder vertoond, toch zou de lay-out nadien dé standaard worden in de hele auto-industrie. En dus was een 21e-eeuwse hommage, enter ‘Vision Mercedes Simplex’, wel meer dan op z’n plaats.

De Vision Mercedes Simplex herinterpreteert de historische Simplex als een tweezitter met vrijstaande wielen en – hoe kan het ook anders – een alternatieve aandrijving. De zwart-witte carrosserie bevindt zich als een monocoque te midden van de vier op de uithoeken geplaatste wielen, die gevuld worden met transparante wieldeksels. De grille combineert een frame in roségoud met een radiatoropening in de vorm van een 3D display.

Binnenin krijgen we een op luxe gerichte cockpit te zien, met een fysiek rosé-goudkleurig instrument waarop dynamische digitale inhoud wordt geprojecteerd. Het interieur is geïnspireerd op de kleurenwereld van de Côte d’Azur, waarbij de azuurblauwe bekleding naadloos in de voetruimte overgaat. Klinkt behoorlijk fancy en weinig productierijp, toch beweert Das Haus dat we een aantal elementen zullen zien terugkeren op toekomstige producten van het merk met de ster.