Ford maakt prijzen nieuwe Puma en Kuga bekend

603

Enkele maanden terug mochten we tijdens het Go Further-event in Amsterdam al eens gaan kennismaken met Fords nieuwe SUV-rakkers, intussen maken zowel de nieuwe Puma als de grotere Kuga zich op voor hun Belgische marktintroductie. En daar horen natuurlijk ook prijzen bij.

Voor Ford staan de komende 12 maanden grotendeels in het teken van de vernieuwing (en elektrificatie) van het SUV-gamma. Er wordt met name veel verwacht van de terugkerende Puma, die voortaan als compacte crossover door het leven gaat en deze herfst bij de Belgische dealers zal staan. Bij die lancering zal de Puma enkel beschikbaar zijn in de hoogste uitrustingsniveaus, met prijskaartjes vanaf 25.450 euro voor de 1.0 EcoBoost 125 pk Titanium X met manuele zesbak. De mild-hybrid versie (die de CO2-uitstoot reduceert van 103 tot 96 g/km, nvdr) is er vanaf 25.850 euro. Vanaf mei 2020 kan het ook goedkoper met de 23.200 euro kostende Puma 1.0 EcoBoost 125 pk in Titanium-basistrim (aan 23.200 euro), al heeft ook die nog steeds recht op zaken als een manuele airco, cruise control, frontale, zijdelingse en knieairbags, een rijstrookassistent, lichtmetalen 17-duimers, parkeersensoren, een 8 duim groot touchscreen met navigatie en zelfs een massagefunctie voor de voorste inzittenden.

Kuga PHEV

Iets hogerop in het gamma werpt Ford binnenkort ook een nieuwe Kuga in de strijd. De middelgrote SUV zal niet alleen beschikbaar zijn met traditionele benzine- en dieselmotoren (vanaf 28.300 euro, voor de 1.5 EcoBoost met 120 pk), maar krijgt voor het eerst ook een volwaardige plug-in hybride afgeleide om de Mitsubishi Outlander PHEV en zijn gestekkerde volgelingen (Opel Grandland X PHEV, Peugeot 3008 Hybrid4, DS 7 Crossback E-Tense, …) het leasingleven zuur te maken.

De aandrijflijn van de Kuga PHEV bestaat uit een volgens de Atkinson-cyclus opererende 2,5 liter-benzinemotor, die bijstand krijgt van een elektromotor en een 14,4 kWh groot accupakket. Goed voor een systeemvermogen van 225 pk, een elektrische actieradius van 50 kilometer en een WLTP-verbruik van 1,2 liter/100 km (26 g CO2/km), waardoor de Kuga PHEV ook na 2020 als een ‘volwaardige’ plug-in hybride zal worden beschouwd door onze Belgische fiscus. Bovendien is Ford zo vriendelijk om de plug-in hybride aandrijflijn aan te bieden op alle uitrustingsniveaus, waardoor de prijs voor de goedkoopste Kuga PHEV ‘slechts’ 38.650 euro bedraagt. Ter vergelijking: de (weliswaar wat ruimere) Mitsubishi Outlander start aan 40.990 euro, een Opel Grandland X PHEV zet je binnenkort zelfs 47.450 euro achteruit…