Test Renault ZOE: elektrische logica

999

Wil de elektrische auto ook maar een beetje kans maken om mainstream te worden, dan zal het niet gebeuren met de peperdure kolossen die de premiummerken ons opdissen omdat ze een Tesla-complex hebben. Een elektrische auto voor de iets minder grote portemonnees moet een directe concurrent zijn voor de gelijkaardige modellen met verbrandingsmotoren. Met de nieuwe ZOE gaat het alvast de goede richting uit …

In de zeven jaar dat de Renault ZOE ondertussen op de markt is, werden er al 160.000 exemplaren aan de man gebracht. Dat is niet slecht want de transitie van verbrandingsmotor naar elektrische aandrijving blijft voor veel automobilisten een grote stap. Om die overstap gemakkelijker te maken, heeft de nieuwe ZOE alvast een grote troef: meer autonomie.

395 km – WLTP

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Renault heeft zijn ZOE een krachtige boost gegeven. De vorige generatie had een batterij van 41 kWh waarmee je een rijbereik had van 300 km. De nieuwe ZOE doet daar een flinke schep bovenop met een batterij van 52 kWh die zijn rijbereik vergroot tot 395 kilometer (WLTP-cyclus). Bovendien kan die nu zowel DC als AC geladen worden. Ook de elektrische R135-motor is nagelnieuw: 136 pk sterk en een koppel van 245 Nm. Voor een stadswagen zijn dat stevige cijfers.

Ook de rest van de architectuur krijgt een technologische upgrade. Op het gebied van geconnecteerde diensten rust Renault Nieuwe ZOE uit met Renault EASY CONNECT. Van de rijhulpsystemen, het 10” bestuurdersdisplay, het Renault EASY LINK multimediasysteem en de nieuwe rijmodus die het rijden in de stad vergemakkelijkt, is alles ontworpen met het oog op nog meer gebruiksgemak en rijplezier in het dagelijkse verkeer.

Duurzaam: ook in de productie

Elektrische wagens hebben een nuluitstoot op de weg maar sommigen stellen zich toch vragen bij de totale impact op het milieu, ook bij de productie. Daarom gebruikt Renault synthetische, 100 procent gerecycleerde kunststoffen, zelfs voor de zichtbare delen van het interieur, zoals de zetelbekleding ontwikkeld volgens de principes van de kringloopeconomie en de onderdelen in gerecycleerd polypropyleen. In mensentaal: zo worden o.a. gerecycleerde veiligheidsgordels en PET-flessen gebruikt voor de productie van interieurdelen.

Design: de zachte revolutie

Zie je de nieuwe ZOE voor het eerst, dan is er geen wereldschokkend verschil met de vorige generatie. Niettemin worden er toch andere accenten gelegd, zowel aan de buitenkant als in het interieur.

Aan de volledig nieuw ontworpen voorkant komen de contouren van de motorkap samen in een grotere en rechter staande ruit, die de laadklep verbergt. De nieuwe vorm van de voorbumper bevat verchroomde inzetstukken aan het radiatorrooster, de grille en de mistlampen onderaan. Hij omvat ook de zijdelingse luchtinlaten, die de aerodynamische kwaliteiten van de wagen ten goede moeten komen. De nieuwe “full led”-koplampen met de C-vormige lichtsignatuur die alle nieuwe Renault-modellen gemeen hebben, geven hem een meer karakteristieke smoel. Achteraan zijn nu ook LED-lichten gemonteerd met opvallende horizontale richtingaanwijzers die streepgewijs de aandacht trekken.

In het interieur hebben de ontwerpers van Groupe Renault bijzondere aandacht besteed aan de afwerkingskwaliteit, het comfort en de ergonomie. Op de bestuurdersplaats valt meteen het bestuurdersdisplay van 10″ op, dat vanaf het eerste afwerkingsniveau beschikbaar is. Dat oogt niet alleen classy, naar ergonomie en leesbaarheid toe is het ook een topper. Onder het scherm van het multimediasysteem Renault EASY LINK is de volledig vernieuwde middenconsole uitgerust met de technologische innovaties die Renault met Nieuwe ZOE heeft ontwikkeld: elektronische versnellingsbak, automatische parkeerrem, inductielader enz.

Voorin heb je opvallend veel hoofdruimte en achterin profiteren de inzittenden van een ruim plaatsaanbod, dankzij de minimale middentunnel. Met het koffervolume van 338 liter en de neerklapbare achterbank valt er ook op het vlak van bagageruimte niets te klagen. De nieuwe ZOE heeft dezelfde afmetingen als de vorige maar een echt lilliputter-gevoel heb je zeker niet als je er in zit. De toegang tot de achterbank is dan weer “speciaal” met prutserige handgrepen waar je eerst op moet duwen om ze open te krijgen.

Uitgebreide laadmogelijkheden

Met zijn vermogen om het maximum uit elke laadpaal tot 22 kW te halen is ZOE sinds zijn introductie de snelst oplaadbare elektrische auto aan de meest voorkomende openbare laadpalen. ZOE dankt die unieke veelzijdigheid aan zijn Caméléon-lader. Eerder dan twee afzonderlijke elektrische circuits te gebruiken voor het opladen en de aandrijving, is Renault erin geslaagd beide activiteiten met dezelfde elektronica aan te sturen, om zo veelzijdige laadmogelijkheden aan te bieden tegen een beperkte kostprijs. 

Die prestatie wordt vandaag de dag nog aangevuld met een bijkomende innovatie: de nieuwe ZOE omvat voortaan een nieuwe lader voor gelijkstroom (DC). Deze – onuitgegeven en volledig intern ontwikkelde – lader, die tussen het elektrische aandrijfgeheel en de batterij wordt geplaatst, maakt het mogelijk om de wagen op te laden aan gelijkstroomladers tot 50 kW. Deze nieuwe laadmogelijkheid is in de eerste plaats bedoeld voor langeafstandsritten, vooral over autosnelwegen.

Als enige elektrische wagen die zowel aan wisselstroom tot 22 kW als aan gelijkstroom tot 50 kW kan worden geladen, biedt Nieuwe ZOE dus een laadgemak dat zijn gelijke niet kent voor de Europese laadpalen.

Flirten met sportiviteit

We kregen de kans om de nieuwe ZOE uit te proberen op een bochtig en bergachtig parcours in Sardinië. Hij toonde zich met zijn instant-koppel een snedige kompaan. Frisse acceleraties en een voorbeeldige wegligging. Elektrisch rijden is nooit een straf geweest maar naarmate er nieuwe modellen op de markt komen, raken we steeds meer overtuigd dat een testrit zelfs de meest sceptische potentiële klanten over de streep kan trekken. It just makes sense. Ook naar verbruik toe. Wie bijvoorbeeld goedkoop kan laden via zonnepanelen thuis (in sommige gevallen zelfs gratis), doet qua verbruikskost een zaakje. 1 euro per 100 km is geen utopie. Maar zelfs wanneer je aan een gemiddeld tarief thuis kan laden, kijk je tegen een kost van 4 à 5 euro/100 km aan. Kostgewijs geeft de ZOE daarmee verbrandingsmotoren genadeloos het nakijken.

Toch ook een opmerking: je kan kiezen tussen een ecomodus en ook een D (gewone Drive-stand) en de B-stand, waarbij er extra energie naar de batterijen gaat van zodra je het voetje licht. Dat e-pedal gevoel is veel minder dan we al ervaren hebben bij bijvoorbeeld de Nissan LEAF en BMW i3. Of er daardoor ook daadwerkelijk minder energie gerecupereerd wordt, konden we niet echt uitmaken. Wij reden op ons testparcours – met een zeer sportieve rijstijl – een gemiddeld verbruik van 17,4 kWh/100 km. Dat is minder dan de opgegeven WLTP-waarde van 17,7 kWh/100 km. Maar de meeste van onze collega’s reden nog veel lagere waarden tussen 13 en 14 kWh/100 km. Dat is toch opmerkelijk en vooral zeer goed nieuws voor wie een aankoop overweegt.

Conclusie

Als je alles optelt: autonomie, meer vermogen, ultralage verbruikskost … dan is deze nieuwe ZOE een volwaardig alternatief voor veel concurrenten met verbrandingsmotoren in dit segment. En dan is er nog de prijs. Het goede nieuws: de nieuwe ZOE kost ondanks zijn forse technologische upgrade minder dan de vorige generatie. Nu betaal je voor de Life basisversie €32.600 (BTW inclusief) terwijl dat voordien €33.750 was. Ook de huurformule voor de batterijen blijft in het aanbod en daar heb je de keuze tussen twee opties (maandbedrag):

  • Z.E Flex vanaf 74€ (beperkt aantal km tot 7.500/jaar) met pechverhelping
  • Z.E Relax : 124€ (onbeperkt aantal km) met pechverhelping ( zonder pechverhelping : 99€).

In die configuratie kost het voertuig dan €24.400.

Dat is nog steeds pittig voor een stadswagen. Maar als je weet dat de verbruikskost in het slechtste geval gehalveerd wordt ten opzichte van een vergelijkbaar model met verbrandingsmotor, is het misschien toch de moeite om de rekenmachine eens boven te halen. Kan je gratis laden met je zonnepanelen dan is de nieuwe ZOE zeker een stevige contender.