Het is BMW menens inzake zijn elektrificatiestrategie. De X1 is de volgende in het rijtje die een plug-in hybride aandrijflijn krijgt onder de naam BMW X1 xDrive25e.

En daarmee doen de Müncheners een uitstekende zet. In ons land is de kleine SUV van het merk immers één van de populairste bedrijfswagens (afgelopen maand nog plaats 9), net één van de categorieën waarin je een een fiscaal interessante plug-in hybride aan je motorenpalet wil toevoegen …

BMW X1 xDrive25e

En dat doen de Duitsers door een 1.5 liter grote driecilinder benzinemotor (125 pk sterk) te koppelen aan een elektromotor van 95 pk, een combinatie die we ook kennen uit de 2 Reeks Active Tourer. Het systeemvermogen komt daarmee op 220 pk, het koppel op 385 Nm. Puike cijfers, waarmee de BMW X1 xDrive25e het sprintje naar 100 in 7 seconden aflegt en daarna doorgaat tot 192 km/u (of 135 km/u in zuiver elektrische vorm).

Fiscaalvriendelijk

BMW X1 xDrive25e

Maar een plug-in hybride koop je natuurlijk hoofdzakelijk omdat hij fiscaal aantrekkelijker is. Zeker een X1, die zich de afgelopen jaren bij de populairste bedrijfswagens schaarde. En dus werd er bij zijn ontwikkeling goed opgelet dat hij alle voorwaarden aanvinkt om fiscaal vriendelijk behandeld te worden. Iets waar de Duitsers alvast in geslaagd zijn. Met een batterij van 9,7 kWh en een CO2-uitstoot van 43 g/km (NEDC) zal je in ons land immers niet afgestraft worden door de belastingen. Nog interessante cijfertjes voor de leasingrijder? Een verbruik van 2.0 :/100 km en een elektrische autonomie van 57 km (beide NEDC).

Tot slot nog even meegeven dat deze BMW X1 xDrive25e uitgerust is met een ‘acoustic pedestrian protection’, wat concreet wil zeggen dat hij geluid maakt wanneer hij elektrisch minder dan 30 km/u rijdt. Kwestie van onoplettende voetgangers en fietsers te waarschuwen dat je eraan komt …