Een kleine facelift, zou je op het eerste gezicht zeggen. Maar onderhuids ondergaat de Land Rover Discovery Sport een ware revolutie. Eentje die hem klaarmaakt voor hybridisering. En maar goed ook, want de instapper van het Britse merk is het meest verkochte model bij Land Rover … en dan mag je niet achterop hinken bij de concurrentie!

Onderhuids neemt de Discovery Sport alvast de architectuur over die we kennen van zijn broertje bij Range Rover, de Evoque. Dat wil zeggen dat de kleine Brit volop de kaart van de hybridisering trekt. Van bij de lancering zijn er een aantal mild hybride motoren beschikbaar – het gekende 48 voltsysteem – volgend jaar komt daar een plug-in hybride aandrijflijn bij.

Land Rover Discovery Sport

Een ware revolutie dus, al kan je dat niet zeggen over het uiterlijk van de Disco Sport. En net om die reden spreken de designers over een facelift en niet over een compleet nieuw model. Je kan de nieuwste generatie herkennen aan het bumperwerk en de nieuwe lichten. Die zijn nu full-led in plaats van hallogeen of xenon. Daarenboven zijn er een aantal 3D-details in waar te nemen en kunnen je achterliggers nu genieten van het zicht op een ‘vegende’ richtingsaanwijzer in plaats van een old school pinker.

Geconnecteerder dan ooit

Binnenin zijn de verschillen met de vorige generatie Discovery Sport duidelijker, met een nieuwe, digitale instrumentencluster en een moderner infotainmentsysteem. Voorts neemt de Disco ook wat tech uit de Range Rover Evoque over, zoals de digitale achteruitkijkspiegel. Erg handig wanneer de koffer tot boven volgeladen is … op voorwaarde dat de zon niet in het scherm schijnt!

En nu we het toch over de Evoque hebben: waar die kleine SUV-coupé een dandy is die graag flaneert langs hippe buurten (al kon die Evoque ook meer dan zijn streng trekken in de modder), positioneert de Discovery Sport zich als het grotere, praktische broertje dankzij heel wat opbergvakken in het interieur en de grotere koffer en zitruimte die vanzelfsprekend gepaard gaat met een wagen die een maatje groter is.

Land Rover Discovery Sport

Voeg daar een optionele derde zitrij aan toe en je hebt een grote, comfortabele SUV waar je met het hele gezin mee op avontuur kan trekken. En dat het terrein dat je de Land Rover voor de wielen schuift avontuurlijk mag zijn, kan je hieronder lezen …

Niet echt een “sport”

Straks dan toch. Beginnen aan onze test mochten we immers op de snel- en gewestwegen van Barcelona, met ook enkele passages in de heuvels. Een terrein waar onze Disco Sport het minst op uitblinkt. We noteren best wel wat overhang en ook het stuurgevoel zit niet helemaal goed bij een sportievere rijstijl, vooral bij lange doordraaiende bochten. Vooral zijn gewicht speelt de Land Rover af en toe parten: een log beest van bijna twee ton vervelt zelden tot een rondspringende hinde.

Land Rover Discovery Sport

Daarenboven lijdt de negentraps automaat aan dezelfde ziekte als in de Evoque: geregeld wacht hij iets te lang om te schakelen. En nu we het toch over de kleinere, lichtere Range op hetzelfde platform hebben: met dezelfde motor in de neus wist die toch wat meer te dartelen op bergflanken.

Maar haal de “Sport” uit de naam van de Discovery (ja, we weten dat Land Rover al een model heeft dat zo heet) en je voet van het gaspedaal en je merkt dat deze SUV wel iets anders te bieden heeft. Je moet de kleinste Land Rover vooral zien als een comfortabele gezinswagen, iets wat – laat ons eerlijk zijn – voor de meeste SUV’s geldt. Het is dan ook leuk vertoeven in de Disco Sport dankzij zijn knap vormgegeven, geconnecteerd en comfortabel interieur, zeker wanneer je ook je rijstijl hieraan aanpast.

Wel een echte Land Rover

Eenmaal we het asfalt mochten inruilen voor modder, grind en andere lekkers, fleurde ook onze Disco Sport op. Dankzij de Terrain Response 2-technologie danste hij probleemloos over de hindernissen die het Land Rover Offroad Center buiten Barcelona ons voor de wielen schoof.

Tijdens die offroad-passages blijkt ook in welke mate deze Discovery Sport geëvolueerd is: de carrosseriestijfheid nam met 10% toe. Dit werd in de praktijk gedemonstreerd door in een redelijk benarde positie (één wiel los van de grond), de deuren van de wagen te openen. Iets wat enkel mogelijk is omdat het koetswerk niet vervormt, wat duidelijk niet gebeurde, ondanks de grote torsiekracht die werd uitgeoefend.

Conclusie

Land Rover Discovery Sport

De nieuwe Land Rover Discovery Sport ziet er leuker uit, het interieur is weer helemaal mee met zijn tijd en het comfort aan boord en de offroad-prestaties blijven als vanouds. De Discovery uit 2019 staat met andere woorden een stap verder dan voor zijn facelift.

Wij vrezen echter dat hij zijn plug-in hybride longen nodig zal hebben om echt een breed publiek aan te spreken. Bij de mild hybrids ligt de CO2 immers behoorlijk hoog (140-180 g/km) en ook het verbruik (zowat 11 l/10 km op een geaccidenteerd terrein), is best stevig te noemen …