Toyota C-HR onder het mes

264

De Toyota Coupé High Rider, C-HR voor de vrienden, zit in het nieuw. Na een carrière van drie jaar is het tijd voor een eerste tussentijdse update, die zich vooral onder de motorkap laat voelen.

Het gaat oerend hard bij de compacte SUV’s, Toyota doet er dus goed aan om zijn C-HR een eerste keer langs de plastisch chirurg te sturen. Niet dat er op uiterlijk vlak veel te vertellen valt, want de esthetische wijzigingen – voor zover we daar al kunnen over spreken – blijven beperkt tot een nieuwe lay-out voor de led-koplampen en een subtiel bijgewerkte voorbumper. Achteraan krijgt de C-HR van hetzelfde laken een broek, daar worden de C-vormige lichtunits voortaan met elkaar verbonden door een zwarte strip.

Much ado about nothing, dus? Niet helemaal. Onder de motorkap biedt Toyota voortaan niet één, maar twee hybride aandrijflijnen aan, terwijl de klassieke 1,2 liter-turbobenzine uit het gamma verdwijnt. Net als bij de Corolla gaat het om de 1.8 Hybrid met 122 pk en een CO2-emissie van 92 g/km, en de nieuwe krachtigere 2.0 High Power Hybrid met 184 paarden, die bovendien slechts 90 gram CO2 per kilometer (NEDC 2.0) de lucht inblaast. Tot slot laat Toyota ook nog weten dat er voortaan wat extra snee zit op de elektrische stuurbekrachtiging, dat de geluidsisolatie verbeterd werd en dat het nieuwe multimediasysteem van JBL voortaan ook overweg kan met Apple CarPlay en Android Auto. Midden november zullen de eerste exemplaren van de vernieuwde C-HR bij de Belgische dealers staan.