BMW X5 M en X6 M maken het nog wat bonter als Competition

728

Naar analogie met de BMW X3 en X4 M hebben ook de grotere X5 en X6 M meteen recht op een nog wat straffere Competition-variant. Waarom? Daarom.

Op het Salon van Los Angeles presenteert BMW Motorsport de nieuwe M-varianten van zowel de X5 als de X6. Net als bij de M5 vinden we onder de kap de bekende 4,4 liter-V8, die 600 pk en 750 Newtonmeters via de standaard ZF-achttrapsautomaat naar de uiteraard vier aangedreven wielen stuurt. Zoals gezegd komt er ook meteen een nog wat heftigere Competition-versie, die nog 25 extra paarden in de strijd werpt. Niet dat daar in onze contreien veel nood aan is, maar wellicht helpt het wel om de Mercedes-AMG G-Klasse en GLE (Coupé), die als 63 S blijven steken op ‘slechts’ 585 pk, nog een toontje lager te doen zingen. Op papier, welteverstaan.

Nog op papier levert het Beierse machtsspelletje alvast een spurt van 0 tot 100 km/u in 3,9 seconden op (3,8 seconden voor de Competition-versies), maar voor het betere bochtenwerk voorziet Motorsport deze loebassen ook van een aangepast M-onderstel met actief M-differentieel op de achteras. Verder zijn er ook krachtigere remmen, een aangepaste besturing en een extra luidruchtige uitlaatlijn, zaken die nu eenmaal horen bij het imago van dit soort patserauto’s par excellence