Audi RS4 Avant: 5 down, one to go

313

Bij Audi Sport worden dezer dagen overuren geklopt. Na de RS7 Sportback, RS6 Avant, RS Q3 en RS Q3 Sportback (en voor de RS Q8) rijden de Duitsers nu ook een herwerkte RS4 Avant in de schijnwerpers, die zich logischerwijze assimileert met de pas onthulde A4.

Een nieuwe week, een nieuwe Audi RS. Al moet je dat dit keer wel met een korreltje zout nemen, want deze RS4 Avant is eigenlijk niet meer dan een doorontwikkelde versie van de auto die we in september 2017 al te zien kregen. Met dus ook de gekende 2,9 liter-V6 van 450 pk en 600 Nm, de Tiptronic-achttrapsautomaat en de onvermijdelijke Quattro-vierwielaandrijving, een combine die de RS4 Avant in 4,1 seconden naar 100 km/u lanceert. Het RS dynamic-pack verhoogt de elektronisch begrensde topsnelheid van 250 naar 280 km/u.

Op uiterlijk vlak adopteert de RS4 Avant wel een aantal designelementen van de nieuwe RS6 Avant, zoals het plattere en bredere Singleframe-rooster met zwartglanzende honinggraatstructuur en de met 30 millimeter uitgeklopte wielkasten, de lichtunits zijn dan weer afkomstig van de pas vernieuwde A4-familie. Ook de interieurevoluties vinden uiteraard hun weg naar deze RS4 Avant, met onder meer extra connectiviteitsmogelijkheden voor het 10,1 inch grote MMI-touchscreen en een hertekende boordplank. De nieuwe RS4 Avant beleeft volgende week al zijn Belgische publieksdebuut tijdens de Zoute Grand Prix in Knokke, vanaf december zouden de eerste exemplaren bij de dealers moeten staan.

De RS6 Avant, RS7 Sportback, RS Q3 en RS Q3 Sportback en de RS4 Avant hebben we inmiddels gehad, voor de jaarwisseling zal ook de Q8 nog een gelijkaardige RS-behandeling krijgen.