Jeep Cherokee, klaar om keet te schoppen

428

Cherokee_Limited_07-opt

De SUV, de 4×4 voor de gewone mens, is vandaag net zo ingeburgerd als een break of een coupé. Maar je plaats opeisen tussen de Duitsers, Fransen en Aziaten… dat is andere koek. Jeep heeft echter één dikke streep voor op de concurrentie: zijn traditie en historiek in de 4×4.

Jeep beweert de uitvinder te zijn van de SUV, in 1984 met de eerste generatie Cherokee. En dat is niet geheel onwaar. Maar we moeten er wel bij zeggen de eerste drie generaties gulzige trekpaarden waren die bij ons op niet veel succes konden rekenen. Ondertussen werd Jeep een Italo-Amerikaans merk en lanceert het een middelgrote SUV naar de smaak van een Europees publiek.

Hoe is het binnenin?

Cherokee_Limited_20-opt

Maar zal hij bij ons ook zijn plaats veroveren? Het wordt alvast geen gemakkelijke opdracht. Omwille van Jeeps imago als bouwer van (te) grote vierkante terreinwagens heeft de Cherokee nooit echt zijn draai gevonden in Europa. Met deze nieuwe generatie hoopt het merk het tij te doen keren. En het moet gezegd: Jeep deed zijn stinkende best en stak veel tijd en energie in het design, de afwerking en de uitrusting. Zijn befaamde off road capaciteiten, die kenden we al. De voorkant met zeven verticale sleuven doet denken aan de legendarische Wrangler uit de tweede wereldoorlog. De hooggeplaatste LED-koplampen geven hem een aparte maar toch wat bizarre look. Aan de zijkant zien we bredere wielkasten, die hem hoger op zijn poten doen lijken (afhankelijk van de versie hangt hij tussen de 142 mm en 221 mm van de grond). Toch jammer van de fletse achterklep.

Italie ontmoet de VS

Cherokee_Limited_17-opt
Op het vlak van interieurafwerking  zet Jeep een flinke stap vooruit.

De nieuwe Cherokee is niet zomaar de zoveelste SUV. Hij valt op door zijn originaliteit, is uitermate polyvalent en heeft alles in huis om het doen rommelen in het segment.

De elektrische achterklep geeft toegang tot een kofferruimte van 591 liter en dat worden er 714 wanneer de neerklapbare achterbank 14 centimeter naar voren wordt geschoven. Om het leven wat gemakkelijker te maken heeft Jeep ook een assortiment handige kofferaccessoires in huis. Wanneer we verder naar binnen kijken valt het ons onmiddellijk op dat de afwerking er serieus op verbeterd is. Jeep blijft op dat vlak wel onder het niveau van pakweg Audi of Mercedes, maar komt beetje bij beetje dichterbij. Het interieurdesign is sober maar intuïtief en de opbergruimtes zijn legio. Achterin is er plaats in overvloed, tenzij u kiest voor een panoramisch dak.

 

Beperkt aanbod

4V1C7713-opt
In tegenstelling tot andere SUV’s, is de Cherokee ook een prima off roader. Maar hij moet het toch nog afleggen tegen de Land Rover …

Qua motorisatie is het aanbod beperkt. Als instapper is er een voorwielaangedreven 2.0 diesel van 140 pk met handgeschakelde zesbak. Prijskaartje € 37.000 en CO2-uitstoot van 139 g CO2/km. Het is een compleet uitgeruste off roader die het wel eens goed zou kunnen doen op de Belgische markt. Voor het echte terreinwerk kan je kiezen uit drie varianten: Active Drive I, II en Active Drive Lock. Vanaf de tweede variant is het mogelijk om over te gaan in low-range en beschikt de Cherokee over Torque Management. Active Drive Lock voegt zoals de naam het doet vermoeden een vergrendelbaar differentieel voor de achteras toe. Deze variant is standaard op de Cherokee Trailhawk, de versie die wij mochten uittesten.  Ondanks een gewicht van meer dan 2000 kilo is deze Cherokee heel beheerst en doet het zijn naam van echte terreinwagen alle eer aan.  

 

 

Veelzijdig?

B89Y7381-opt

Terreinwagens zijn vaak een ramp op de gewone weg en daarom onderwierpen we onze Cherokee aan een testrit. En we moeten eerlijk zijn: hij kwam er heel goed uit. Mocht hij niet zo zwaar zijn, dan zou hij bij ons best wel dikke punten kunnen scoren. De feedback zit op niveau en de besturing is voldoende, maar de dieselmotor van 170 pk vonden we wat te lawaaierig. De Cherokee is wel de eerste in zijn categorie met een soepel schakelende automaat met negen versnellingen. Het is jammer dat de dieseluitvoeringen slechts beantwoorden aan de Euronorm 5, terwijl de Euronorm 6 binnenkort voor de deur staat. Jeep is ons dus nog een upgrade verschuldigd.

De Cherokee mikt hoog. Met zijn instapper voor 36.900 euro lonkt de Italo-Amerikaan naar de premiummarkt en voor die prijs heb al een rijkelijke uitrusting. Iets zegt ons dat een volgende facelift en wat updates hier en daar genoeg zijn om de minpunten weg te werken.

Cherokee_Limited_08-opt