Ford Tourneo Courier handig of onmisbaar?

1017

Ford-Tourneo-CourierWanneer passie plaats moet maken voor gezond verstand, moet de automobilist soms keuzes maken die hem leiden naar een oplossing die vaak minder aantrekkelijk is. Vaarwel coupé, hallo bestelwagen! Volume, comfort en veelzijdigheid worden dan de begrippen die de bovenhand nemen.

Ford heeft in zijn gamma drie Tourneo’s ter beschikking, elk zijn ze voldoende ruim en uiterst praktisch. Je hebt de kolossale Custom, de Connect en de compacte Courier. De Courier heeft een troef achter de hand, omdat hij met zijn 4,16 meter groter is dan de directe concurrentie, maar toch kleiner blijft dan de Berlingo en de Partner, de referenties op de markt.

Zijn lichaamsbouw is wat het is, en dus valt de Tourneo Courier nog het best te omschrijven als een kleine bestelwagen die niet echt verfijnd is. Ondanks alles hebben de designers er alles aan gedaan om er een persoonlijke touch aan te geven.

 TourneoCourier_01-optimizedInnerlijke schoonheid?

Zoals u wel weet zit échte schoonheid vanbinnen. Maar deze keer gaat Ford aan deze stelling helemaal voorbij. Hoewel het geheel er eerder robuust en duurzaam uitziet, moet je je ervan bewust zijn dat het design, de afwerking en de kwaliteit van de materialen toch wat tegenvallen. Maar boven alles moet een wagen zoals deze functioneel zijn. En dus pakt de Courier uit met vele opslagmogelijkheden, waaronder een grote opslagruimte boven de voorruit, een opbergruimte onder de passagierszetel en een centrale console waar met gemak een laptop in past.

Simpel maar doeltreffend

ford-tourneo-courier-tuer-5737379736691068685Ford heeft goed nagedacht over de moduleerbaarheid van deze Tourneo. Zo is hij langs beide achterzijden voorzien van schuifdeuren. Deze zijn groot, maar toch heel licht zodat je ze gemakkelijk met 1 vinger kan bedienen. Dankzij de grootte van de deuren kan je ook gemakkelijk de achterbank bereiken. De ruime en comfortabele achterbank, die 60/40 neerklapbaar is, kan je makkelijk tot tegen de voorste stoelen plooien zodat je een totale kofferruimte krijgt van maar liefst 1656 liter. Als de achterbank in standaard positie staat heb je 390 liter kofferruimte en 708 liter wanneer je laadt tot tegen het dak. Deze koffer onderscheidt zich dankzij een uitzonderlijk lage laaddrempel (-40 mm ) en door een regelbaar kofferdeksel, dat je op twee hoogtes kan instellen of achter de achterbank kan schuiven.

Kenmerkend rijgedrag

Daar waar enkele van zijn concurrenten zondigen aan een onzeker rijgedrag en een oubollige rijsensatie, maakt de Tourneo Courier er, zoals we van Ford gewoon zijn, een erezaak van om de bestuurder de rijsensatie te geven die hij verdient. Een elektrische stuurbekrachtiging die uiterst precies is, en een stabiele, dynamische vering dragen hier zeker toe bij. Vergeet het wiebelende gevoel van weleer, de Courier ontleent zijn haarscherpe rijgedrag van de B-max en de Fiesta en dat kunnen we alleen maar toejuichen.

Het gezin eerst!

TourneoCourier_48-optimizedOmdat de veiligheid van de inzittenden steeds belangrijker, wordt heeft Ford de structuur van deze wagen volledig aangepast. Ze bestaat voor 57% uit staal met een ultra hoge weerstand. Daarenboven heb je laterale-, gordijn-, knie-, bestuurder- en passagiersairbags die deel uitmaken van het veiligheidspakket. Net als de ISOFix bevestigingspunten voor een kinderstoel. De auto geeft bovendien een alarm tot iedereen zijn gordel aanheeft en hij beschikt ook over bandendruksensoren. Wanneer we spreken over actieve veiligheidshulp, dan beschikt de Tourneo Courier over noodstopbekrachtiging, ABS en Roll-Over Mitigation (ROM) een rijhulp die gevaarlijke rijomstandigheden detecteert, waardoor de auto zou kunnen omrollen

Zwitsers mes

Omdat dit type wagens betaalbaar moet blijven, heeft het merk met het blauwe ovaal er voor gekozen om de uitrustingsniveaus beperkt te houden. Toch zijn sommige voorzieningen onuitgegeven in deze categorie. In het afwerkingsniveau Trend is de Tourneo Courier uitgerust met de MyFord Dock, die connecteert met je GPS of smartphone en deze oplaadt en rangschikt. Het stembesturingssyteem SYNC met noodhulp zal beschikbaar zijn vanaf eind 2014.

Rede voor alles

pictures-press-2013-03-ford-tourneo-courier-ludospace-compact-2

Op motorisch vlak hebben we onze twijfels, Ford heeft zich niet laten gaan op vlak van kracht. Er zitten drie motoren in het aanbod: de 1.0 Ecoboost benzine met 100 PK, de 1.6 diesel met 95 pk of de nieuwe 1.5 diesel met 75 pk. De twee diesels, met start/stop-optie (250€), verbruiken respectievelijk 3,8 en 3,9 l/100km, wat overeenstemt met 100 en 103g CO2 uitstoot per kilometer. De beste van deze drie blokken blijft de sympathieke 1.0 ecoboost, die net als zijn 2 kompanen toch lijdt onder de handgeschakelde vijfversnellingsbak die soberheid verkiest boven prestaties. Weet goed wat je wil, want voor je het weet zit je met een auto die je niet kan bekoren op vlak van prestaties. Ford speelt daarom in op een publiek dat kijkt naar zijn budget. De prijs van het basismodel (ambiente 1.0 Ecoboost) bedraagt 15.400 euro. De duurste versie, de Titanium 1.6 diesel met automatische airco, aluminium 16-duims velgen en dakrails is de jouwe voor 19.100 euro.

Technische fiche Ford Tourneo Courier
Motor:
Type en cilinderinhoud: 1.0 Ecoboost benzine, 1.5 en 1.6 Duratorq diesel
Vermogen: 75 – 100 pk
Koppel: 170 – 215 nm
Overbrenging:
Versnellingsbak: manuele 5-bak
Aandrijving: vooraan
Velgen: 16″ 7-spakig in lichtmetaal
Banden: 195/60
Onderstel:
Ophanging voor:
Ophanging achter:
Remmen voor: schijfremmen
Remmen achter: trommelremmen
Prestaties:
0 tot 100 km/h: 12,3 sec.
Topsnelheid: 173 km/u
Verbruik en CO2:
Normverbruik:  3,8 l/100 km (Duratorq) 5,0  l/100 km (Ecoboost)
Testverbruik:
CO2-uitstoot: 97 – 124 Co2/km
Maten en gewichten:
Lengte/breedte/hoogte: 4,165/2,060/1,726 meter
Wielbasis: 249 cm
Laadvolume: 395 tot 1656 liter
Inhoud brandstoftank: 48 liter
Gewicht: 1.280 kg
Prijs:
Instapmodel: 15.400 €
Testmodel: /