De grootse plannen van de snelle Italianen

279

marchionne

De komende vijf jaar zal er heel wat veranderen binnen de rangen van de groep Fiat-Chrysler. Onder het toeziend oog van Sergio Marchionne gaf elke topman binnen de Italo-Amerikaanse groep ons een indicatie van wat de toekomst voor zijn merk in petto heeft.

Belangrijkste ambitie van Marchionne: de omzetcijfers van de groep drastisch naar omhoog brengen. Het doelcijfer werd vastgepind op 132 miljard euro, vorig jaar haalde de groep Fiat-Chrysler amper 87 miljard euro binnen. Om dit te realiseren voorziet de big boss voor 48 miljard aan investeringen. En dit terwijl de groep momenteel voor 10 miljard in het rood staat. 

Alfa Romeo

AR 4C

Dit merk blijft wat ter plaatse trappelen, maar heeft steile, heel steile ambities. De 4C zorgde voor wat licht in de duisternis, maar bleef ver uit het zicht van Jan met de pet. En de Mito en Giulietta zullen het ook niet rekken tot het einde der tijden. Het plan is om het Italiaanse merk zijn Cuore Sportivo terug te geven door de uitbouw van een gamma achterwielaandrijvers dat zich spiegelt aan de BMW 3 Reeks en 5 Reeks. Het eerste model, een middenklasser, zal eind 2015 worden gelanceerd. We vermoeden dat een technische samenwerking met Maserati zeker niet uitgesloten is. Zeven andere modellen zullen het daglicht zien tussen 2016 en 2018, maar van een SUV is momenteel nog geen spoor. Alfa wil haar volume zien stijgen van 74.000 exemplaren nu naar 400.000 in 2018.

Ferrari

Ferrari

Never change a winning team. Ferrari houdt het voor de weg bij zijn 8 en 12 cilinders en lanceert elk jaar een nieuw model. Elk model heeft een levensduur van vier jaar, waarin het ook nog eens een facelift ondergaat. Ferrari heeft wel de intentie om nog meer high exclusive modellen in de markt te zetten bestemd voor een speciaal publiek. Daarnaast koos het Steigerende Paard om het aantal jaarlijks geproduceerde stuks te beperken tot 7.000.
Maserati

De groep mikt op een forse groei van de prestigieuze Italiaanse constructeur. Nu worden er jaarlijks 15.400 exemplaren verkocht, tegen 2018 zou dit aantal moeten aandikken tot 75.000! De SUV Levante wordt werkelijkheid in 2015. Hij komt enkel met vierwielaandrijving, maar krijgt zowel benzine- als dieselblokken. Daarnaast zal ook het sublieme concept Alfieri, voorgesteld in Genève, het daglicht zien in de vorm van een coupé én cabrio. Hij wordt aangedreven door een supercharged V6 en biedt ook vierwielaandrijving. 2018 wordt het jaar van de coupé Grand Turismo, een premium GT die de BMW 6 Reeks, Bentley Continental GT en Mercedes S Klasse Coupé de stuipen op het lijf zal jagen.

Alfieri

Wat kunnen we afleiden uit dit masterplan? Het klopt dat Marchionne soms beslissingen nam, die niet in de smaak lagen van de liefhebbers van Italiaans schoon, maar we kunnen niet ontkennen dat dit nieuwe plan blaakt van ambitie, een ambitie die echt wel broodnodig is. Het plan geeft ons een reëel inzicht op de positie die elk merk binnen de Groep inneemt en hecht tegelijk waarde aan hun erfgoed. Jammer genoeg maakt Lancia geen deel meer uit van deze plannen. Laat ons hopen dat deze financiële operatie de groep terug op het juiste spoor zet. Zoniet dreigt het, net zoals Icarus, zijn vleugels te verbranden omdat het te veel te hoog wil vliegen en te dicht komt bij de zon.