Nissan X-Trail, avonturier in maatpak

799

low_INTL_113617

De nieuwe Qashqai is nog maar amper verschenen in ons straatbeeld of de nieuwe X-Trail steekt zijn neus al aan het venster. En hoewel hij pas tegen juli verwacht wordt in de showrooms, heeft AutoBuzz hem nu al in avant-première kunnen testen in de buurt van Lissabon.

Meer aandacht voor de passagiers

De nieuwe X-Trail neemt afstand van het hoekige profiel van zijn voorganger en sluit zich aan bij het design van de nieuwe Qashqai, tenminste vooraan. Achteraan lijkt de inspiratie daarentegen eerder van Subaru te komen. Maar we moeten wel toegeven dat het geheel behoorlijk harmonieus oogt, met uitzondering misschien van de ‘gebleekte’ achterlichten, zoals bij de Lexus RX… Voor het overige – en ondanks het feit dat hij op dezelfde basis rust als de nieuwe Qashqai, met name het CMF-platform van de Renault-Nissan-groep – speelt de X-Trail niet bepaald in dezelfde categorie als zijn kleine broer. Met zijn koetswerklengte van 4,64 meter pakt hij uit met een veel grotere wielbasis dan zijn voorganger (+7,6 cm!), wat garant staat voor een zee van ruimte achterin.

low_INTL_109225

Moduleerbaar naar wens

De nieuwe X-Trail, die van bij het begin werd ontworpen om plaats te bieden aan een optionele derde zitrij, geeft blijk van een grote moduleerbaarheid, met een tweede zitrij waarvan de stoelen tegelijk verschuifbaar en wegklapbaar zijn. Bovendien is elke rij hoger opgesteld dan die ervoor, zodat alle passagiers een optimaal zicht kunnen genieten. Ook qua koffer pakt de X-Trail stevig uit, met een handige dubbele vloer. Dankzij zijn 9 configuraties kan de laadruimte in een handomdraai heringedeeld worden.

Veiligheidsschild

Net zoals de andere recente modellen uit het gamma krijgt de nieuwe X-Trail het Nissan Safety Shield, een veiligheidsschild dat (afhankelijk van de versies) een noodremsysteem, een vermoeidheidsdetector, een verkeersbordenherkenningssysteem, een spoorassistent, een dodehoekcontrole, een detectiesysteem voor bewegende voorwerpen en intelligente koplampen omvat. Liefhebbers van technologische snufjes kunnen bovendien rekenen op een intelligente parkeerhulp en een state-of-the-art navigatiesysteem met onder meer de POI’s van Google, de brandstofprijzen in de buurt en de weersomstandigheden in de omgeving.

low_INTL_113608

low_INTL_109218

Uitsluitend op diesel

De X-Trail biedt de keuze uit tweewiel- en vierwielaandrijving, maar is – voorlopig althans – slechts met één enkele motor verkrijgbaar. Deze 1.6 dCi is 130 pk en 320 Nm sterk en laat prestaties noteren die vergelijkbaar zijn met die van de oude 2.0 dCi, terwijl hij daar minder brandstof voor vraagt. In zijn tweewielaangedreven versie met handgeschakelde versnellingsbak is hij tevreden met een normverbruik van 4,9 l/100 km, wat overeenkomt met 129 g CO2/km. Niet slecht voor een SUV met 7 zitplaatsen…

De X-Trail, die dankzij het gebruik van staal met ultrahoge weerstand en composietmaterialen (voor de achterklep) 90 kg lichter is dan zijn voorganger, staat vrij hoog op zijn poten en is dus niet de meest geknipte auto om gezwind bochtjes te gaan pikken. Bij dat soort oefeningen voelt de Qashqai zich meer op zijn gemak, maar die biedt dan weer minder binnenruimte.

high_INTL_117857-opt

 

Technische fiche Nissan X-Trail
Motor:
Type en cilinderinhoud: 4-cilinder-in-lijn turbo 1.598 cm³
Vermogen: 130 pk aan 4.000 tr/min
Koppel: 320 Nm aan 1.750 tr/min
Overbrenging:
Versnellingsbak: manuele 6-bak
Aandrijving: vooraan of 4WD
Velgen: 19″ of 19″ lichtmetaal
Banden: 225/65/17 of 225/55/19
Onderstel:
Ophanging voor: onafhankelijke wielen, McPherson
Ophanging achter: onafhankelijke wielen, multilink
Remmen voor: schijven
Remmen achter: schijven
Prestaties:
0 tot 100 km/h: 10,5 sec.
Topsnelheid: 188 km/u
Verbruik en CO2:
Normverbruik: 4,9 l/100 km
Testverbruik: /
CO2-uitstoot: 129 g/km
Maten en gewichten:
Lengte/breedte/hoogte: 4,643/1,820/1,695  meter
Wielbasis: 2,706  meter
Laadvolume: 550 liter
Inhoud brandstoftank: 60 liter
Gewicht: 1.500 kg
Prijs:
Instapmodel: 27.490 €