Volkwagen Golf Sportsvan, paradoxaal maar vernuftig

933

Sportsvan_009-optimized

Het is gedaan met de Golf Plus. Zijn carrière kwam ten einde tijdens het Salon van Frankfurt 2013, toen Volkswagen zijn conceptcar Sportsvan onthulde. Een naam die toen al enige verwarring zaaide. Nu we deze nieuwkomer hebben kunnen testen, begrijpen we heel goed welke weg Volkswagen met dit model is ingeslagen.

Functionaliteit boven

Dankzij het nieuwe modulaire platform van Wolfsburg kan deze opgeblazen Golf uitpakken met veel ruimere afmetingen. De wielbasis kreeg er meer dan 10 centimeter bij, terwijl de totale lengte met bijna 13 centimeter groeide. De grotere wielbasis komt vooral de beenruimte achterin ten goede, maar het gaat hier natuurlijk vooral om het laadvolume (500 liter) en de moduleerbaarheid.

Sportsvan_035-optimizedDe achterbank is over 18 centimeter verschuifbaar en zijn rugleuning kan in drie delen (40/20/40) neergeklapt worden. Het middelste gedeelte kan apart weggeklapt worden om langere voorwerpen te vervoeren. Bovendien is de koffervloer verstelbaar tot 130 mm onder de laaddrempel. De 500 liter grote koffer krijgt er 85 liter bij als de achterbank in zijn meest vooruitgeschoven positie staat. Het maximale laadvermogen bedraagt 1.520 liter.

De hoge rijpositie werd gehandhaafd. De toegang tot de voorste zitplaatsen verloopt dus zeer vlot, net zoals achterin trouwens, dankzij de brede deuren. De Sportsvan onderscheidt zich door zijn grote raampartijen, die een goed zicht rondom garanderen. Daar staat tegenover dat de interieuraankleding niets origineels heeft.

Uitgebreide keuze

Er is een handvol motorversies beschikbaar. Aan benzinezijde gaat het van een kleine 1.2 tot een drukgevoede 1.4, met vermogens van 85 tot 150 pk. Ditzelfde vermogen is weggelegd voor de topdieselmotor, de 2.0 CRTDI. Daaronder levert de 1.6 CRTDI 90 tot 110 pk. Wij konden de twee krachtigste motoren aan een test onderwerpen. De benzine onderscheidt zich door zijn aangename zachtheid, terwijl de 320 Nm van de diesel vooral de liefhebbers van straffe hernemingen zullen verleiden.

Sportsvan_038-optimizedDe generatiewissel laat zich duidelijk voelen aan de uitrusting. De adaptieve cruisecontrol, het noodstopsysteem, het regelbare onderstel, de koplampen met adaptieve lichtbundel, de parkeerassistent met verkeersdetectie in de dode hoek, de in 14 richtingen instelbare ergonomische stoelen enzovoort. Geen van deze systemen is nieuw, maar Volkswagen heeft wel de verdienste om ze beschikbaar te stellen op een gezinsvoertuig.

Meer sport dan van

Deze Sportsvan lijkt zijn naam niet gestolen te hebben. De stuurinrichting met (optioneel) variabele overbrengingsverhouding wekt in eerste instantie wat verwarring, maar blijkt al snel heel aangenaam. Qua chassis staat Volkswagen heel sterk. De Golf Sportsvan voelt heel robuust aan en kan rekenen op een nauwkeurige en snedige voortrein. De schokdemping vervult haar taak prima en houdt zich vrij goed, zelfs bij hogere snelheden. Kortom, deze ‘van’ die er geen is, toont zich voldoende sportief om dat in zijn naam te weerspiegelen. Een knappe vooruitgang ten opzichte van de slome auto die hem voorafging.

 

Technische fiche Golf Sportsvan
Motor:
Type en cilinderinhoud: 4-cilinder diesel TDI BMT 1.968 cm³
Vermogen: 150 pk aan 3.500 tr/min
Koppel: 340 Nm aan 1.750 – 3.000 tr/min
Overbrenging:
Versnellingsbak: manuele 6-bak
Aandrijving: vooraan
Velgen: 15″ 16″ of 17″ lichtmetaal
Banden: 225/65/17 of 225/55/19
Onderstel:
Ophanging voor: MacPherson
Ophanging achter: onafhankelijke wielen, Multilink
Remmen voor: schijven
Remmen achter: schijven
Prestaties:
0 tot 100 km/h: 9,2 sec.
Topsnelheid: 212 km/u
Verbruik en CO2:
Normverbruik: 4,3 l/100 km
Testverbruik: /
CO2-uitstoot: 112 g/km
Maten en gewichten:
Lengte/breedte/hoogte: 4,338/1,807/1,578  meter
Wielbasis: 2,685  meter
Laadvolume: 500 – 1.520 liter
Inhoud brandstoftank: ca 50 liter
Gewicht: 1.492 kg
Prijs:
Instapmodel: 19.000€