Mercedes S63 AMG 4Matic, laat zien wie de baas is

569

 

DSC_8819

Zoek het woord limousine op google afbeeldingen en je krijgt alleen maar foto’s te zien van afschuwelijke stretch-limo’s, soms uitgerekt tot in het absurde. Meestal worden ze gebruikt om “party-people” naar hun “party-place” te brengen. Doffe ellende voor elke petrolhead.

Wat wij je hier voorstellen is een limousine van een heel ander kaliber. Voor onze Dreamcar Special mochten we van Mercedes op pad met de S63 AMG 4Matic, een auto die de grandeur van een luxe-limousine en de prestaties van een supersportwagen onder één koetswerk verenigt. We gingen hem uittesten in de omgeving van Reims, het kloppend hart van de champagnestreek.

Tot in het oneindige

DSC_8824

“Alleen het beste is goed genoeg”. Het is een cliché dat perfect omvat waar het interieur van de S voor staat: luxe. Net als de andere S-klassers is ook onze verlengde S63 AMG uitgerust met massagestoelen, internetverbinding, 360° camera’s, tv-schermen voor de achterste passagiers, radars en infraroodcamera’s. Om maar te zwijgen over de nachtvisie, de ronduit sublieme Burmester-geluidsinstallatie of de twee grote TFT-schermen voorin die een schat aan informatie doorgeven. De AMG-saus zit hem vooral in de AMG-sportstoelen, die je tot in het oneindige kan verstellen – zo lijkt het wel. Het nieuwe driespaaks AMG-sportstuur biedt perfecte controle dankzij de duidelijke contouren in de stuurrand en geperforeerd leder op de gripdelen. Nieuwe aluminium schakelpaddels verkorten de schakeltijd en vergroten de dynamiek.

Statig, soeverien en discreet

Je hoeft niet snel te rijden om intens te genieten van dit twee ton zware monster. Dat deden we dan ook volop terwijl we flaneerden door de charmante champagnedorpjes, en lekker cruisden op de kronkelige paadjes tussen de wijngaarden. Hemels. Het feit dat we wisten dat er in de voorste kamer 585 briesende paarden staan te trappelen om te worden losgelaten, maakte het plezier alleen maar groter.

De Mercedes-Benz S 63 AMG is zoals hij hoort te zijn. Statig, overtuigend en discreet –zoals in: niet te koop lopend met zijn talenten. Aan de buitenzijde valt het AMG-jasje niet zo hard op. Enkel de front splitter, hoogglans zwarte radiatorrooster, luchtinlaten op de flanken, sideskirts, V8 Biturbo-badges en een diffusor onderscheiden deze S63 AMG van de gewone S-Klasse. De rode remklauwen verraden veel vermogen en de vier uitlaten geven duidelijk weg dat er een heerlijk geluid uit deze auto komt. Het mooiste van de auto zit echter misschien wel binnenin.


DSC_88044MATIC vierwielaandrijving

Onder de motorkap van deze discreet/agressief-ogende Mercedes-Benz ligt een met de hand gebouwde Biturbo 5.5 liter V8 motor die een vermogen van 585 pk en een monsterlijk koppel van 900 Nm naar buiten perst. Sprinten doet hij als de beste: in 4 seconden rond van 0 naar 100 km/u. De top is elektronisch begrensd op 250 km/u.

Wie denkt dat deze S alleen op de rechte stukken alles en iedereen ter plekke laat is eraan voor de moeite, want ook in het hardere bochtenwerk geeft hij geen krimp. Dit heeft hij te danken aan de 4MATIC vierwielaandrijving waarbij 33% van het vermogen naar de vooras wordt gestuurd, de resterende 67% gaat naar de achterwielen. Ondanks zijn reusachtige afmetingen hebben we onze S63 AMG geen enkele keer betrapt op deinend gedrag of doorhangen bij het nemen van bochten. Ook de standaard aanwezige ESP met Curve Dynamic Assist, een vernuftig systeem dat onderstuur onderdrukt, draagt bij aan een scherper bochtengedrag. Schakelen doet hij door middel van een AMG 7-traps automaat die je in drie standen kan zetten: C (Controlled Efficiency), S (Sport) en M (Manual).

De omgeving rond Reims is bezaaid met kilometerslange glooiende wegen waar doorgaand verkeer schaars is. Het ideale moment om de cavalerie los te laten en stormenderhand elke heuvel van de omgeving in te nemen. Na een gezonde dosis adrenaline, houden we ons terug een beetje in en we genieten opnieuw in alle rust van deze gelukkig niet al te gespierd ogende, extreem krachtige limo die je bij gelegenheid supersnel van A naar B brengt.

Op dit moment staat Mercedes met de S63 AMG nog op een eenzame hoogte binnen het topsegment. Waar blijven de Audi RS8, en de BMW M7?

Technische fiche Mercedes S63 AMG 4Matic
Motor:
Type en cilinderinhoud: V8 Biturbo 5.461 cm³
Vermogen: 585 pk aan 5.500 tr/min
Koppel: 900 Nm aan 2.250 – 3.750 tr/min
Overbrenging:
Versnellingsbak: AMG Speedshift MCT 7-traps sporttransmissie
Aandrijving: 4WD, permanent
Velgen: ZR 19″
Banden: 255/285
Onderstel:
Ophanging voor: Multi-link Independent Suspension
Ophanging achter: Multi-link Independent Suspension
Remmen voor: schijven, intern geventileerd en geperforeerd
Remmen achter: schijven, intern geventileerd en geperforeerd
Prestaties:
0 tot 100 km/h: 4,0 sec.
Topsnelheid: 250 km/u (elektronisch begrensd)
Verbruik en CO2:
Normverbruik (gecombineerd): 10,3 l/100 km
Testverbruik: /
CO2-uitstoot: 242g/km
Maten en gewichten:
Lengte/breedte/hoogte: 5,287/1,915/1,499 meter
Wielbasis: 3,165 meter
Laadvolume: 510 liter
Inhoud brandstoftank: 70 liter
Gewicht: 2.070 kg
Prijs:
Testmodel: 161.293 euro