Alfa Romeo MiTo Quadrifoglio Verde, klavertje vier voor meer plezier

567

32

Nu de Fiat-groep Lancia verticaal geklasseerd heeft en de model line-up van het merk Fiat een  schier eindeloze variatie is geworden op de populaire 500, storten de Italianen zich vol overgave op Alfa Romeo. Grote baas Marchionne heeft 5 miljard euro veil om de komende jaren acht nieuwe modellen op de markt te brengen. Met de MiTo Quadrifoglio Verde wordt al een kleine voorzet gegeven: het sportieve DNA van het merk gebald in een kleine krachtpatser.

140609_mito_23Een nieuwe 1.4 MultiAir turbobenzinemotor die, gekoppeld aan de nieuwste Alfa TCT – zesversnellingsbak met dubbele droge koppeling, 170 pk aan vermogen levert bij 5.500 t/min en een maximumkoppel ontwikkelt van 230 Nm bij 2.500 t/min (250 Nm in de Sport-modus). Dat is de essentie van deze MiTo Quadrifoglio Verde. Dat zijn mooie cijfers voor een kleine spierbundel, maar Alfa Romeo neemt geen genoegen met alleen maar prestaties. Dankzij de MultiAir technologie werd ook op verbruik en emissie gefocust. In de gecombineerde cyclus bedragen die respectievelijk 124 g/km CO2 en 5,4 l/100 km. In vergelijking met de vorige Quadrifoglio Verde neemt daarmee zowel de CO2-uitstoot (-11%) als het brandstofverbruik (-10%) af.

Maar ecologie en verbruik was natuurlijk niet de eerste reden waarom we naar het testcircuit van Balocco afzakten. Maar wel om loeiend hard te gaan en het uiterste te halen uit deze kleine driftkikker. Dat begint al goed wanneer we de motor starten: een roffelgeluid dat je niet anders dan racy kan omschrijven. De ingenieurs ontwerpen dat geluid trouwens, enerzijds om binnen de normen te blijven maar ook om de MiTo een stem te geven die bij zijn karakter past.

Op papier is de MiTo snel (topsnelheid van 219 km/u en acceleratie van 0 naar 100 km/u in 7,3 seconden), maar supercar cijfers zijn dit niet. Maar de cijfers verdwijnen al snel op de achtergrond wanneer je de MiTo het circuit opstuurt. Vinnige acceleraties en lekker doortikken met de stuurpaddles, dit is een speeltje waar je heel veel plezier aan beleeft. De MiTo laat zich ook heel intuïtief sturen en gaat zonder verpinken tot op de limiet. Toch ook een minpunt: na enkele rondjes vrolijk doorjassen bleken de remmen (Brembo’s) al het beste van zichzelf gegeven hebben. Op de openbare weg werden we dan weer aangenaam verrast door het comfortniveau. De ophanging is strak genoeg voor sportief rijplezier, maar de MiTo weet dat perfect te verzoenen met voldoende veercomfort.

Looks

31

Wie met Quadrifoglio rijdt, verwacht ook op het vlak van de looks een pittige toets en daar stelt de MiTo niet teleur. Hij laat zich herkennen aan een sportieve look met achterspoiler, sportbumper met diffuser, en een nieuwe gebruineerde afwerking van buitenspiegelbehuizingen, radiatorrooster, deurgrepen, omlijsting van koplampen en achterlichten en 17″ lichtmetalen velgen met rode remklauwen. De nieuwe matte koetswerkkleur Magnesio grijs, die exclusief is voor de MiTo Quadrifoglio Verde, zet het agressief design van deze sportieve compacte wagen extra in de verf en accentueert het Quadrifoglio Verde-logo onder de richtingaanwijzer op de flank.

Het zwarte interieur sluit aan bij de koetswerkstyling en krijgt tegelijk tal van nieuwigheden zoals een nieuw lederen stuurwiel met contrasterende witte stiksels, nieuwe instrumenten met QV-logo, een Competizione-dashboard met afwerking in koolstofvezellook en nieuwe speciale matten. De handrem (met witte stiksels), en de knop en versnellingspook (met witte en groene stiksels) worden afgewerkt met zwart leder.

37

De MiTo Quadrifoglio Verde modeljaar 2014 krijgt bovendien standaard het nieuwe Uconnect-systeem met aanraakkleurenscherm van 5″ en is ook verkrijgbaar met een TomTom-navigatiesysteem. Voor de juiste soundtrack tijdens het rijden hoef je enkel het scherm aan te raken om muziek te downloaden en te beluisteren.

Ten slotte kan het interieur worden voorzien van Sabelt-zetels met omhullend rugframe van koolstofvezel dat wordt gemaakt met de innoverende RTM-technologie (Resin Transfer Moulding) en een grote mechanische weerstand combineert met kleinere afmetingen en een lager gewicht.

De Alfa Romeo MiTo is vanaf nu beschikbaar aan een catalogusprijs die start vanaf 24.400€ inclusief BTW.

Technische fiche Alfa Romeo MiTo Quadrifoglio Verde
Motor:
Type en cilinderinhoud: turbo 4 cilinder in lijn 1368 cm³
Vermogen: 170 pk aan 5.500 tr/min
Koppel: 250 Nm aan 2.500 tr/min
Overbrenging:
Versnellingsbak: TCT 6-trapsautomaat met dubbele ontkoppeling
Aandrijving: vooraan
Velgen: 17″
Banden: 215/45
Onderstel:
Ophanging voor: McPherson
Ophanging achter: Torsie-as
Remmen voor: 305 mm schijven Brembo
Remmen achter: 251 mm schijven
Prestaties:
0 tot 100 km/h: 7,3 sec.
Topsnelheid: 219 km/u
Verbruik en CO2:
Normverbruik (gecombineerd): 5,4 l/100 km
Testverbruik: /
CO2-uitstoot: 124 g/km
Maten en gewichten:
Lengte/breedte/hoogte: 4,063/1,720/1,446 meter
Wielbasis: 2,511 meter
Laadvolume: 270 liter
Inhoud brandstoftank: 45 liter
Gewicht: 1.170 kg
Prijs:
Testmodel: 24.400 euro