Lotus Elise S Club Racer, minder is (veel) meer

522

Wat hebben alle dreamcars gemeen? Ze prikkelen elk van je zes zintuigen en laten een zodanige indruk na, dat je altijd naar hen terugverlangd. Het zijn de mooiste en snelste verslavingen die je je maar kan indenken. Ook de Lotus Elise S Club Racer hoort thuis in onze Dreamcar Special.

De Lotus Elise S Club Racer is een tot de essentie gereduceerde sportwagen: een motor en vier wielen, that’s it. Back to basics. Voor comfort is er geen plaats. Dit is een raceauto voor de openbare weg – een uit de kluiten gewassen kart met een voorruit.

“Light is Right”

Lotus Elise S Club Racer DSC_8943

Weg met al die onnodige ballast! Dat was het basisidee achter dit snelle speeltuig. Een aluminium roadster, een bescheiden 4 cilinder onder de kap, 220 paarden en een uitrusting dat bestaat uit het strikt noodzakelijke. Resultaat: amper 890 kilogram op de weegschaal.

Toen we onze eerste blik wierpen in de Club Racer waren we dan ook verrast door het totale gebrek aan comfort. De ingenieurs legden heel wat vindingrijkheid aan de dag om hem zo licht mogelijk te maken. Kale, aluminium vloeren, harde plastic kuipstoelen met een paar stukken schuimrubber erop. Geen radio, om van een navigatie maar te zwijgen, geen centrale vergrendeling, geen airco. Geen handschoenkastje, geen armsteunen. Mocht de Club Racer je dagdagelijks vervoermiddel zijn, dan nemen wij voor jou onze hoed af!

Alles veranderde echter, nadat we onszelf in de kleine cockpit hadden gehesen – hier was trouwens een flinke dosis lenigheid voor nodig – en dit vinnig baasje meenamen voor een trip doorheen het hinterland van Reims. Al op enkele kilometers van de drukke stad vonden we het ideale speelterrein met kronkelende en nagenoeg lege wegen. Het duurde dan ook niet lang voor we onze Lotus de sporen gaven, hem in de bochten gooiden en ons rot amuseerden. Op zoek naar de perfecte joyride of een ouderwets potje fun? Dit is het karretje dat je nodig hebt!

 Lotus Elise S Club Racer DSC_8927Welcome to the fun

Onder de blauwe motorkap van deze vederlichte Engelse roadster ligt een compressorgevoede 1.8 viercilinder benzinemotor die 220 pk naar de achterwielwielen stuwt. In de praktijk betekent dit een spurt van 0 naar 100 km/u in nauwelijks 4,6 seconden en een top van 234 km/u! Het geluid dat uit uitlaatpijpen komt, is stevig genoeg om indruk te maken en mee te brullen met de big boys.

Het onderstel is oncomfortabel en spartaans afgesteld om de sportiviteit te benadrukken. Elke grote oneffenheid in de weg is voelbaar tot in je botten. Stenen spatten tegen de aluminium bodem en lijken door de auto te schieten. Bochten? Hoe meer hoe beter, de Club Racer lijkt wel aan het asfalt te plakken. Hij daagt je uit om sneller en sneller door de bochten te gaan en over de limiet te gaan – let wel: er is geen enkele elektronica die de auto in het bedwang houdt, wanneer het fout zou lopen. Samengevat: de Lotus Elise S Club Racer, dat is sportief rijplezier in zijn meest pure vorm. En net dat maakte het allemaal zo buitengewoon, zo geweldig, zo fantastisch. Verslaafd? Absoluut!

Technische fiche Lotus Elise S Club Racer
Motor:
Type en cilinderinhoud: DOHC viercilinder in lijn 1.796 cm³
Vermogen: 220 pk aan 6.800 tr/min
Koppel: 250 Nm aan 4.600 tr/min
Overbrenging:
Versnellingsbak: manuele zesbak
Aandrijving: achterwiel
Velgen: 16″ voor, 17″achter
Banden: Yokohama Advan Neova AD07 LTS 175/55 voor, 225/45 achter
Onderstel:
Ophanging voor: double Wishbone
Ophanging achter: double Wishbone
Remmen voor: AP Racing twin-piston remklauwen
Remmen achter: Brembo single-piston sliding remklauwen
Prestaties:
0 tot 100 km/h: 4,6 sec.
Topsnelheid: 234 km/u
Verbruik en CO2:
Normverbruik (gecombineerd): 7,5 l/100 km
Testverbruik: /
CO2-uitstoot: 175 g/km
Maten en gewichten:
Lengte/breedte/hoogte: 3,824/1,719/1,117 meter
Wielbasis: 2,300 meter
Laadvolume: /
Inhoud brandstoftank: 40 liter
Gewicht: 896 kg
Prijs:
Testmodel: 46.250 euro