Live in Genève: een revolutie bij Lexus

627

LEXUS_LF-SA_18_GENEVA_MS_2015

Lexus dat in Genève een concept van een nieuwe compacte stadswagen presenteert , kort nadat Toyota haar iQ bij het grof huisvuil heeft gezet. Verrassend is het wel.

Het zit zo. Lexus mocht vorig jaar 25 bougies uitblazen en om die mijlpaal extra in de verf te zetten ontwierp het een innoverend concept van een polyvalente, ultracompacte, 2+2-stadswagen. Het kind kreeg als koosnaampje: LF-SA.

Aan de buitenkant oogt deze kleine rakker heel futuristisch en monolithisch – je bent voor of tegen. Het lijnenspel lijkt soms zo hoekig en scherp dat we ons eraan zouden kunnen snijden. Compact is hij zeker en vast. Met een lengte van 3,45 m, breedte van 1,7 m en hoogte van 1,43 m moet hij gaan uitblinken in wendbaarheid en behendigheid. Gezien stadswagens vaak geen passagiers aan boord hebben, werd het interieur hier volledig op de bestuurder gericht. Zo staat de bestuurdersstoel vast, terwijl het stuur en de pedalen verstelbaar zijn. De voorste passagiersstoel kan wel verschoven worden om de toegang te bieden tot de achterbank.

Japanse toptechnologie is terug te vinden in het infotainmentsysteem dat gebruik maakt van een digitaal hologramscherm geïntegreerd in het instrumentenbord. Daarnaast is er ook nog een groothoek head-up display. Lexus steekt ook niet onder stoelen of banken dat het in de toekomst mee wil gaan experimenteren met autonoom rijden.