Renault Kadjar, koning van de stad

706

Renault Kadjar (5)

De komst van de Kadjar betekent een enorme opsteker voor elke Renault-concessiehouder. De auto met de wat vreemde naam vult perfect de leemte tussen de kleine crossover Captur en de Koleos die stilaan de pensioenleeftijd nadert – Renault koestert trouwens plannen voor een nog grotere SUV. De Kadjar is dan wel een nieuwkomer binnen het Renault-gamma, toch stroomt er heel bekend bloed door zijn aderen: dat van de Nissan Qashqai en Renault Espace. Het trio deelt ook hetzelfde platform. Wij namen de wijk naar het Spaanse Saragossa, waar we rijdend door de halfwoestijn de nieuwe SUV grondig aan de tand konden voelden.

Goed gemikt

RENAULT KADJAR (HFE) - PHASE 1
Een van de sterke punten van de Kadjar is ongetwijfeld het design. Zowel vanbinnen als aan de buitenkant laat Renault zien dat het niet over één nacht ijs ging.

Je moet al van heel slecht wil zijn om te zeggen dat het design van deze SUV nergens op slaat, want de kritiek is quasi unaniem lovend. Net zoals bij de kleinere Captur zien we hier zachte en licht golvende oppervlakken. Door de vorm van flanken komen de stoere wielen beter uit, wat meteen de ambities van deze patser duidelijk maakt: zo veel mogelijk terrein veroveren. Zowel op de weg als op de verkoopmarkt.

Vergeleken met de Clio en Captur, is er veel meer energie gestoken in het binnenwerk. Alle elementen zien er goed uit en voelen prima aan, een klein applaus is hier wel op zijn plaats. Een staande ovatie is er voor de zetels, die getuigen van een verzorgd design en zorgen voor een uitstekende rijpositie. Het digitale instrumentbord voelt prettig aan de ogen en het R-Link 2 multimediasysteem is completer, sneller en vooral een stuk gebruiksvriendelijker dan de voorgaande editie.

Het goede van twee kanten

Renault Kadjar (10)
Het kleine 1.2 turboblok voelt zich in de stad prima in zijn sas. Hij is discreet, zuinig en pittig in de eerste versnellingen. In de hogere versnellingen gaat het dan weer een pak moeizamer.

Onze tweedaagse roadtrip startten we met het kleine 1.2 Energy TCe turbobenzineblok met 130 pk en 205  Nm (2.000 tpm). Een molentje dat even discreet is voor de oren als voor de rechtervoet. Ideaal en aangenaam voor in de stad, omdat de eerste versnellingen kort en dus ook sportief zijn, maar eens buiten de stad waar het er veel sneller en bochtiger aan toe ging was het ferm afzien voor deze kleine rakker. Met name in de hogere versnellingen: een tussensprint van 90 naar de 130 km/u nam meer tijd in beslag dan echt gezond is.

Gelukkig mochten we daarna aan de slag met de 1.6 diesel. Die heeft 30% meer koppel, beschikbaar bovendien vanaf 1.750 tpm, waardoor het een stuk aangenamer rijden is. De extra decibels moet je er dan wel bijnemen.  Tijdens onze test tweedaagse was het tussen de 36° en 39° warm, vandaar dat we je geen normverbruikcijfers  meegeven. Kortom: het eerste motorblok leent zich prima voor in de stad. Veelrijders voor wie het allemaal wat vinniger mag, komen meer aan hun trekken met optie nummer twee. Renault biedt echter nog een derde mogelijkheid in de vorm van een 1.5 dCi diesel, die heeft een vermogen van 110 pk en een koppel van 250 Nm.

Op verhard en onverhard 

Renault Kadjar (9)
De Renault Kadjar is een SUV die met trots dat etiket mag dragen.

Het gebeurt niet vaak dat we naast mooi geasfalteerde wegen ook een desolate woestenij met voornamelijk geaccidenteerde en onverharde wegen voorgeschoteld krijgen als testparcours. Renault wou ons dan ook maar wat graag inpakken met de offroad-kwaliteiten van de Kadjar. Missie geslaagd, trouwens: de Kadjar sloeg ons met verstomming. Een SUV die naam waardig! De Kadjar is robuust, onverstoorbaar en geeft haast geen krimp. We genoten voluit van zijn bodemspeling van 20 cm en hellingshoeken van 18° voor en 28° achter. De eerlijkheid gebied ons wel te vertellen dat het attente onderstel van onze 1.6 dCi  in deze uitzonderlijke omstandigheden werd bijgestaan door een intelligente vierwielaandrijving. In “Auto”-modus geeft die standaard voorwielaandrijving, maar bij gripverlies van de voorwielen komt de achtertrein ter hulp. Zet je hem in “Lock” dat wordt het vermogen netjes 50/50 over de voor- en achterwielen verdeeld, tot een snelheid van 40 km/u. Minpunt: de besturing mocht iets preciezer en ook bij het uitvoeren van een noodstop zijn de remmen wat te onzeker.

Mooie uitrusting

Renault Kadjar (13)
Ook voor de passagiers achterin is een plaats genoeg. Ondanks de aanwezigheid van een panoramisch dak is er meer dan been- en hoofdruimte genoeg.

De Kadjar heeft een lengte van 4,45 meter, over binnenruimte hoeven we dan ook niet te klagen. Leg je de 1/3 – 2/3 moduleerbare achterbank neer, dan creëer je een mooie vlakke laadvloer en vergroot je de bagageruimte van 527 liter naar 1.478 liter. Met ook de passagiersstoel vooraan dichtgeklapt transporteer je moeiteloos voorwerpen tot 2,5 meter lang. Bovendien heeft de Kadjar in optie ook een afneembare trekhaak die je  makkelijk in de koffer kan wegmoffelen. Wat opbergruimtes betreft, vinden we alleen jammer dat we nergens in de portieren onze literflessen kwijt geraken. Als het dat maar is.

Over naar de uitrustingen dan maar, te beginnen met de veiligheidssnufjes. Ook hier de verwachte mikmak met parkeersensoren, achteruitrijcamera, automatische noodstop, rijstrook waarschuwing, dodehoekdetectie en verkeersbordherkenning. Verder op de lijst velgensets tussen de 17” en 19”, een panoramisch dak van bijna 1,5 m² en een 6-traps automaat. Dit alles voor een heel concurrentiële, bijna agressieve prijs. Voor 21.950 euro kan je al instappen in een 1.2 TCe, een vierwielaangedreven 1.6 turbodiesel is er al voor 32.500 euro.

Conclusie:

Renault heeft de puntjes op de i gezet. De Kadjar manifesteert zich als een volwassen en wel uitgebalanceerde auto, die in staat is om op elk terrein mooie prestaties voor te leggen. Ja, hij vertoont hier en daar nog wat gebreken, maar onoverkomelijk zijn die niet. Verre van. Sommigen zullen de Kadjar maar niks vinden, anderen zullen dan weer in de wolken zijn. Zoals alles in het leven, is het ook hier een kwestie van perceptie.

Technische Fiche Renault Kadjar 1.6 dCi
Motor :
Type en cilinderinhoud : 1.6 liter, turbodiesel, 1.598 cm³
Vermogen: 130 pk aan 4.000 t/min
Koppel : 320 Nm aan 1.750 t/min
Overbrenging:
Versnellingsbak: Manuele 6-bak
Aandrijving: Niet permanente 4WD
Velgen: 19″
Banden: 225/45
Onderstel:
Ophanging voor: N.C.
Ophanging achter: N.C.
Remmen voor: Geventileerde remschijven 296 mm
Remmen achter: Volle remschijven 290 mm
Prestaties:
0 tot 100 km/h: 10,5 sec.
Topsnelheid: 190 km/u
Verbruik en CO2:
Normverbruik (gecombineerd): 4,9 l/100 km
Testverbruik: N.C. l/100km
CO2-uitstoot :
129 g/km
Maten en gewichten:
Lengte/breedte/hoogte: 4,449/1,607/1,836 meter
Wielbasis: 2,646 meter
Laadvolume: 527 liter
Inhoud brandstoftank : 65 liter
Gewicht: 1.536 kg
Prijs:
Instapmodel: 21.950 euro
 Testversie  32.500 euro