Live in Frankfurt: Audi e-tron Quattro is groot en elektrisch

774

Een grote SUV die van diesel of benzine niets moet weten? Audi wilt er graag (tenminste) één de verkoop induwen.

DSC_6171Zoals je wellicht zelf al had geraden, deelt de Audi e-tron Quattro zijn basis met de laatste generatie Q7. Voor de aandrijving van de concept car zorgen drie elektrische motoren – twee achteraan, één vooraan – die samen 435 pk tot 403 pk (met overboost) produceren. Toppen doet de e-tron Quattro bij een elektronisch gelimiteerde 210 km/u, naar honderd spurten duurt amper 4,6 tellen.

De lithium-ion accu van de e-tron Quattro ligt verscholen onder de vloer en netjes tussen beide assen – ideaal dus voor de gewichtsverdeling. Maar het mooiste moet nog komen. Het dak van de SUV is immers bezet met zonnepanelen die voor extra stroom moeten zorgen. Audi beweert overigens dat de e-tron Quattro pas na 500 km zonder elektriciteit zit.

De e-tron Quattro is ook gestroomlijnd. Grondige ingrepen aan het koetswerk hebben geleid tot een verbluffend laag luchtweerstandscoëfficiënt van 0,25 – zeg maar gerust een mirakel in SUV-land.

DSC_6167