Inside de Seat-strategie

401

Andreas OffermanTijdens het Salon van Frankfurt hadden we een ontmoeting met Dr. Offerman, Vice-President Marketing & Sales van Seat. We hadden een gesprek over de nabije toekomst van het Spaanse merk.

AutoBuzz: Wat is de marktpositie van Seat binnen de Volkswagen-groep, rekening houdend met de concurrentie van Skoda?

Dr. Offerman: “Seat is één van de oudste merken binnen de groep. Samen met Volkswagen en Audi is het goed voor de grootste verkoopvolumes. Op het vlak van aantal verkochte voertuigen staan we op nummer 3. 85% van ons volume wordt op de Europese markt verkocht, waarbij we ons richten op jonge stadsmensen.

Net als andere merken is Skoda een concurrent en onze strategieën zijn niet gemeenschappelijk. Onze producten worden met andere woorden tegen elkaar uitgespeeld en de concurrentiestrijd tussen beide merken houdt ons scherp. Skoda blijft een concurrent, ook al delen we veel technische eigenschappen.”

AB: Wat mogen we de komende maanden verwachten van het Seat-front?

Seat 20V20Dr. Offerman: “Ons belangrijkste productenoffensief is volop bezig. Op korte tijd, binnen de 24 maanden om precies te zijn, gaan we tal van nieuwigheden introduceren. Momenteel zijn de Ibiza en de Leon onze topmodellen, met onder meer de Leon FR. We zijn echter van plan om ons gamma uit te breiden. Onze SUV is gepland voor juli van 2016. Hij moet de strijd aangaan met modellen als de Nissan Quashqai en de VW Tiguan. Deze nieuwe SUV zal een samenraapsel zijn van de meest recente technologieën van de groep. Hij zal zich met name onderscheiden door een uiterst scherpe prijs. We zijn trouwens van plan om een echte SUV-familie te creëren met zowel een kleinere als een grotere versie.”

AB: Wordt er gevolg gegeven aan dit Leon SC Sports Cross-concept dat we hier in Frankfurt gezien hebben?

imageDr. Offerman: “Dat is nog niet beslist omdat dit project nog in volle ontwikkeling is. Het wordt hoe dan ook iets speciaals, meer bepaald een hybride die ergens het midden houdt tussen drie auto’s: sportief, crossover en compact. Is er vraag naar dit type voertuig? Het wordt hoe dan ook een vijfdeurs uitvoering. Rekening houdend met de nakende lanceringen, hebben we andere prioriteiten momenteel… Qua verkoop scoren we goed en we behoren tot de snelst groeiende merken in Europa. Dankzij de uitbreiding van ons gamma kan het alleen maar nog beter gaan.”

AB: Nog andere projecten?

Dr. Offerman: “Qua middelen zijn we beperkt. We moeten dus aan één project tegelijk werken en momenteel is dit de toekomstige SUV. Alle andere modellen zullen uiteraard blijven evolueren en ook vernieuwd worden.

Seat Frankfurt (2)

AB: Hoe belangrijk is het om deel uit te maken van een groep zoals Volkswagen?

Dr. Offerman: “Zeer belangrijk! Het heeft ons de mogelijkheid om een veelvoud aan technieken en technologieën te delen en bestaande elementen te hergebruiken. Vanuit technisch oogpunt is er nauwelijks een verschil tussen een VW Golf en een Seat Leon. Uiteindelijk ligt de automobilist niet wakker van welk merk tot welke groep behoort. Het geeft ons wel de nodige vrijheid om het verschil te maken t.o.v. de andere spelers op de markt. Hierbij heb ik het over aspecten als design, marketing en merkidentiteit.