Toyota Prius: Pri(m)us inter pares

426

Prius_EXT_34

In het rijk der hybrides geldt de Toyota Prius al bijna 2 decennia als de ongekroonde koning. Nu de Prius dat rijk al lang niet meer voor zich alleen heeft, drong een grondige vernieuwingsoperatie zich op. Zet Prius IV het puntje weer op zijn i?

Draai of keer het hoe je wil, Toyota mag zich met recht en rede de kampioen van de hybride noemen. Het merk verkocht de voorbije 18 jaar ruim 8,5 miljoen hybrides, waarvan er 3,5 miljoen een Prius-logo dragen. De Japanse constructeur maakt zich sterk dat het als hybridepionier al 58 miljoen ton CO2 uit onze felgeplaagde atmosfeer heeft gehaald. Waarmee we meteen bij de voornaamste bestaansreden van deze vierde generatie komen: onze planeet net dat tikkeltje leefbaarder maken. En, zo voegt Toyota er nog aan toe, naast ecologie stond rijplezier dit keer mee bovenaan het lastenboek. Groen én plezant, zou het?

Het belangrijkste technische nieuws is dat de Prius voortaan op een gloednieuw GA-C platform rust, de eerste vrucht van de nieuwe TNGA (Toyota New Global Architecture)-filosofie. Een modulair platform? Niet helemaal, want waar andere autobouwers één en dezelfde basis hanteren om er nadien variaties op een thema van af te leiden, wil Toyota in de toekomst naar een platformenfamilie die een zo groot mogelijk aantal componenten met elkaar deelt. In het geval van de Prius levert dat een met 60 procent toegenomen koetswerkstijfheid op, het zwaartepunt ligt voortaan zo’n 2,5 cm lager om de rijdynamiek te dienen. Vooraan opteert Toyota nog steeds voor de gekende McPherson-veerpoten, achteraan is een nieuwe, onafhankelijke ophanging met dubbele driehoeken van corvee. Samen met de goed afgewogen elektrische stuurbekrachtiging en de verminderde koetswerkrol resulteert dat in een zelfzekere Prius die zich niet snel uit zijn lood laat slaan, zo mochten we tijdens een eerste testrit over Valenciaanse wegen ervaren. Ja, met de fysieke paraatheid van deze Prius zit het echt wel snor.

Rijdend statement

Prius_EXT_30Rond dat innovatieve chassis drapeerde Toyota een koets die je op z’n minst… onconventioneel mag noemen. De driehoekige en vooral messcherpe vormen vooraan doen spontaan aan een aantal Lexus-modellen denken, al kan je er ook wel wat elementen van de futuristische Mirai in ontwaren. En of je het nu mooi dan wel spuuglelijk vindt, we begrijpen Toyota’s designkeuzes wel. Eerst en vooral omdat het met de Auris ook een braver gelijnde hybride in de catalogus heeft staan, maar ook omdat Prius-klanten er nu eenmaal op uit zijn om een rijdend statement te kopen.

Opvallen doet de Prius in ieder geval, al zijn we nog steeds geen fan van zijn atypische achterwerk. Dat schrijven we grotendeels op het conto van het kleine tussenruitje, dat indruist tegen alle geldende designregels – zonder er een functionele meerwaarde tegenover te plaatsen. Of het moet de puike Cx-waarde van 0,24 zijn. Alles ten dienste van het verbruik, we waren het bijna vergeten…

Prius_INT_20
Ondanks het controversiële uiterlijk wil de Prius binnenin vooral gemoedsrust uitstralen. Toyota laat voor het interieur de keuze uit twee tinten: Cool Grey of Black. Het dashboard behoudt zijn centrale tellerpartij en verwelkomt een 7″-aanraakscherm waarmee je het gros van de audio- en navigatiefuncties kan bedienen. Ook het vermelden waard is het inductief Qi-oplaadstation voor smartphones en een slimme airconditioning, die de gekoelde lucht enkel verspreidt over de ingenomen zitplaatsen. Een ingreep waar Toyota opnieuw een paar deciliters brandstof mee uitspaart.

Toyota zelf geeft overigens een gemiddeld verbruik van 3 liter per 100 kilometer op, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 70 g/km. Het maakt daarvoor gebruik van een hernieuwd full hybrid-systeem, waarin de 98 pk en 142 Nm sterke 1.8 VVTi-benzinemotor nog steeds een centrale rol speelt. Die weet zich – net als in de vorige generatie – geruggesteund door twee elektromotoren (één als generator, één als aandrijfunit) en een nikkel-metaalhydridebatterij. Toyota laat de lithium-ions bewust achterwege, omdat de grotere capaciteit niet opweegt tegen de lagere betrouwbaarheid en de recyclage-issues waar de lithium-iontechnologie nog steeds mee kampt.

Waku-doki!

Rest ons nog de vraag hoe die hybride tandem het er in de praktijk vanaf brengt. Wel, Chief Engineer Kouji Toyoshima dicht de nieuwe Prius (en we verzinnen dit niet) een waku-doki rijsensatie toe. Dat zou een attractie in Bobbejaanland kunnen zijn, maar de Japanner doelt op de natuurlijkere symbiose van beide aandrijfvormen, waardoor de Prius tijdens het accelereren veel minder nerveus overkomt dan zijn voorgangers. Toyota heeft dan ook hard gewerkt aan de interactie tussen de verschillende motoren en de transmissie met planetair tandwielstelsel, het technische gehaper en geharrewar van de eerste generaties is daarmee nagenoeg volledig uitwist. Vooral onder deellast toont het aandrijfgeheel zich evenwichtiger, daar waar de benzinemotor vroeger nodeloos in toeren werd gejaagd om het gevraagde vermogen bij elkaar te schrapen.

Conclusie

We vragen ons nog altijd af wat we onder waku-doki moeten verstaan, maar we moeten wel toegeven dat Toyota de Prius op alle vlakken naar een hoger niveau heeft getild. Al bij al is generatie vier een comfortabele reisgezel geworden, eentje die bewijst dat de hybride technologie echt wel een toegevoegde waarde kan bieden bij de grote middenklassers. Zonder onze rijstijl echt aan te passen, afficheerde de boordcomputer na een gemengd parcours van zo’n 180 kilometer een gemiddeld verbruik van nauwelijks 4,3 liter. En dat voor een nochtans 1,4 ton zware berline.

De nieuwe Prius verdient dus zeker lof, al is dat nog geen garantie op commercieel succes. De Belgische Toyota-invoerder hoopt dit jaar nog 320 Prius-klanten te overtuigen, maar beseft dat het met de Auris Hybrid vooral concurrentie uit eigen rangen moet vrezen. Die is conventioneler gelijnd, praktischer (want ook beschikbaar als break), en ook qua prijs steekt hij de nieuwe Prius de loef af. Het leven van een pionier loopt nu eenmaal niet altijd over rozen…

Technische fiche Toyota Prius 1.8 VVT-i HYBRID 
Motor :
Opstelling en cilinderinhoud : Viercilinder-in-lijn 1.798 cm³ (+ elektromotor 53 kW)
Vermogen : 98 pk bij 5.200 t/min (systeemtotaal 122 pk)
Koppel : 142 Nm bij 3.600 t/min (+ elektromotor 163 Nm)
Transmissie :
Versnellingsbak : Planetair tandwielstelsel
Aandrijving : Voorwielaandrijving
Wielen standaard : 15″
Banden standaard : 195/65
Chassis :
Vooras : McPherson
Achteras : Dubbele driehoeken
Remmen voor : Geventileerde schijven
Remmen achter : Volle schijven
Prestaties :
0 – 100 km/u : 10,6 sec.
Maximumsnelheid : 180 km/u
Verbruik en CO2 :
Gem. opgegeven verbruik : 3,0 l/100 km
Testverbruik : 4,3 l/100 km
CO2-uitstoot :
70 g/km
Afmetingen :
LxBxH : 4.540 / 1.760 / 1.490 mm
Wielbasis :
2.700 mm
Koffervolume : 501 liter
Brandstoftank : 43 liter
Leeggewicht : 1.400 kg
Prijs :
Vanaf : 30.310 euro
Prijs + opties testwagen : NM