Triumph TR3 en Porsche 911L Targa: the Texas Connection

511

SAMSUNG CSC

Michel Berlo is de trotse eigenaar van twee classic cars die met veel liefde en geduld gerestaureerd werden bij Cryns Carrosserie Center. De meest exotische is zonder twijfel de Triumph TR3 uit 1957, maar ook de Porsche 911L Targa uit 1967 is zeldzaam. Hoewel het om twee Europese iconische merken gaat, reden ze allebei hun eerste kilometers in de Amerikaanse staat Texas.

De twee classic cars van Michel Berlo vertellen elk hun eigen verhaal. Michel Berlo vond zijn Triumph dan wel in Luik maar de eerste eigenaar was een Texaanse dokter. En aangezien de Belgische eigenaar die het voertuig naar Europa haalde het voertuig nooit liet inschrijven of er mee reed, is Michel Berlo pas de tweede officiële eigenaar van het voertuig. Onder de motorkap gaat een 2-liter schuil en de architectuur bestaat uit een chassis met koetswerk. Met nog geen 900 kg is dit trouwens een lichtgewicht. Mechanisch is dit een pareltje van eenvoud: een 2-liter van 100 pk, een vier-versnellingsbak en bladvering achteraan.  Michel Berlo nam de mechaniek zelf onder handen en deed voor het koetswerk een beroep op Cryns Carrosserie Center, dat de wagen in de periode 2010-2011 in zijn originele staat herstelde, tot en met de lichtblauwe kleur. Een werk van lange adem dus, “Niet alleen omdat er niet altijd tijd was om te werken aan dergelijk project maar ook omdat het soms wachten was op de onderdelen”, legt Michel Berlo uit.

SAMSUNG CSC   SAMSUNG CSC

De Posche 911 is eigenlijk een model uit 1968 maar werd gebouwd en ingeschreven in 1967. Ook deze classic car heeft Amerikaanse roots. De eerste eigenaar was de Texaanse Gentleman Pilot Alan Connell. Deze gefortuneerde rancheigenaar bezat en racete in de jaren ’50-’60 de mooiste racewagens van die tijd. In 2009 werd nog een van zijn wagens, een Ferrari Testarossa, verkocht voor 12,1 miljoen dollar. De Porsche 911L Targa die nu bij Michel Berlo op de oprit staat te blinken, is van een iets andere prijsorde maar niettemin is het ook geen “gewone” classic car want van deze versie  werden maar 134 exemplaren gebouwd .. en dit is exemplaar 17. Ook deze wagen werd bij CrynsCarrosserie Center gerestaureerd, dit tot de grote tevredenheid van de eigenaar.

SAMSUNG CSC   SAMSUNG CSC

Michel Berlo: “Je moet geduld hebben bij de restauratie van een classic car. Maar de mensen bij Cryns Carrosserie Center hebben fantastisch werk geleverd. Je ziet aan het resultaat hun vakmanschap en eerbied voor de historiek van beide wagens. De revisie van het mechanische gedeelte van de Porsche gebeurde bij Garage Piessens in Antwerpen en voor het interieur van zowel de Triumph werd een beroep gedaan op ECA.”

Michel Berlo is trouwens geen eigenaar die zijn pareltjes veilig wegstopt in de garage. Hij rijdt met beide wagens classic car rally’s, zowel in binnen- als buitenland. “Dat moet ook hé, een wagen moet rijden, welke leeftijd hij ook heeft!”, besluit Michel Berlo met een glimlach.