Bridgestone Driveguard: nooit meer geblokkeerd door een lekke band?

569

Bridgestone Driveguard (3)

Een lekke band: het overkomt je altijd wanneer je gehaast bent, wanneer het pijpestelen regent, of wanneer er een paar ongeduldige kinderen op de achterbank zitten… En het blijft geen pretje om een band te vervangen wanneer je geen Formule 1-mecanicien bent. Maar dat kan binnenkort allemaal veranderen.

Bridgestone heeft namelijk een band ontwikkeld die het beduidend langer kan uitzingen… wanneer hij lek is. Een beetje zoals de (vaak bijzonder dure) runflats, die een aantal constructeurs aanbieden op een beperkt aantal velgen… maar dan veel toegankelijker.

Bridgestone Driveguard (4)
Dankzij de ‘koelvinnen’ op de wang kunnen Bridgestone DriveGuard-banden de wrijving en warmteontwikkeling na een lek opnieuw verdelen.

Waarover gaat het?

We trokken richting Zuid-Frankrijk om de eerste Driveguard-runflats te ontdekken, volgens de constructeur de meest toegankelijke runflatbanden op de markt. Na een lek kan je er nog 80 kilometer mee afleggen aan een snelheid tot 80 km/u, en dat zonder enige bandendruk!

Hoe werkt het?

Het geheim van de Driveguards zit hem in de structuur van de wang. Dankzij de evolutie op vlak van materialen en een karkas in polyester konden de ingenieurs een flank ontwerpen die in staat is om de massa van het voertuig te dragen. De buitenkant van de wang is voorzien van kleine koelsleuven (Cooling Fins) die de opwarming van de lekke band (-20° bij 80 km/u) tegengaat, en dus zijn levensduur verhoogt.

Bridgestone Driveguard (1)

Evenwichtsoefening

De moeilijkheid voor de ingenieurs bestond erin om een band te creëren die stevig genoeg is om 80 kilometer af te leggen zonder bandendruk, maar die ook nog voldoende comfort biedt voor dagelijks gebruik. Door hun rigiditeit boeten runflat-banden vaak in aan geluids- en rijcomfort, en slagen ze er minder goed in om vibraties te filteren. Om je een idee te geven: het gewicht van de Driveguard ligt zo’n 8 procent hoger dan dat van een conventionele band, terwijl een runflat vaak tot 15 procent extra weegt…

Op de weg

Bridgestone Driveguard (6)

We kregen de kans om de nieuwe Driveguard te vergelijken met de Turanza T001 op twee identieke voertuigen. Bij normale bandendruk moet je alleszins hoogsensitief zijn om het verschil te merken, want zowel op vlak van grip, geluidsniveau als feedback toont de Driveguard zich minstens even sterk als zijn traditionele broer. Enkel bij grote oneffenheden merk je aan de stuurvibraties dat de Driveguard iets ruwer is, met name door de extra stevige flank.

Lek! Lekker?

We zaten ongeduldig te wachten om een spijker tussen het loopvlak en de flank van onze Driveguard te duwen, niet toevallig de meest kwetsbare zone. Het resultaat op het weggedrag is verrassend: hoewel je bij vertrek vanuit stilstand meteen voelt dat de band lek is, schenkt de Driveguard je wel massa’s vertrouwen wanneer de wagen op snelheid komt. Zelfs wanneer je de opgegeven maximumsnelheid overschrijdt, lijkt het onmogelijk om de band van de velg te rijden! Bovendien bleef de wagen onder alle omstandigheden perfect te controleren: zowel op vlak van sturen als remmen hoef je lang geen halsbrekende toeren uit te halen om de wagen te krijgen waar je hem hebben wil.

Bij lage snelheid laat de lekke band daarentegen nadrukkelijker van zich horen, terwijl de wagen de neiging heeft om licht af te wijken. Jammer genoeg kregen we niet de kans om dezelfde test uit te voeren met een lekke achterband…

bridgestone-driveguard-spider-diagram
Bridgestone heeft het Duitse TÜV gevraagd om de prestaties van de Driveguard te analyseren en te vergelijken met zijn voornaamste concurrenten. Een test die de Driveguard met brio doorstond.

Beperkingen

Bridgestone Driveguard (5)

Het spreekt voor zich dat Bridgestone zich voor een aantal zaken indekt. In principe zou je de 80 km/u en de autonomie van 80 kilometer makkelijk kunnen overschrijden, maar Brigestone houdt vast aan een evidente veiligheidsmarge. Bridgestone benadrukt bovendien dat de banden gemonteerd moeten worden op wagens met een automatisch bandendrukmeetsysteem, zodat de bestuurder verwittigd wordt van een eventueel lek. Daarmee wil de fabrikant vermijden dat verstrooide bestuurders niet eens beseffen dat ze met een lekke band rondrijden. Wat dit alles moet kosten? Wel, de Driveguard kost je zo’n 8 procent meer dan een conventionele band met identieke afmetingen.

Voorlopig zijn nog niet alle afmetingen beschikbaar, al geeft Bridgestone wel mee dat de technologie ook makkelijk toe te passen is op winterbanden. In principe is het ook mogelijk om lekke Driveguard-banden opnieuw te herstellen, al raadt Bridgestone wel aan om ze te vervangen wanneer ze veel ‘lekke’ kilometers hebben afgelegd.

Conclusie:

De runflats voor de armen, zo zou je deze nieuwe innovatie nog het best kunnen samenvatten. Je voorkomt er de ongemakken van een lekke band (tijdverlies, herstelling, factuur) niet mee, maar je vermijdt wel dat je strandt op een plek waar je liever niet zou stilstaan…