Mercedes E-Klasse break: van lastezel tot raspaard

825

Mercedes-Benz E-Class Estate (BR 213), 2016

De nieuwe Mercedes E-Klasse break oogt sierlijker dan zijn voorganger, maar betaalt daar wel een prijs voor. Wie mooi wil zijn…

Een kruising tussen een C-Klasse break en een CLS Shooting Brake, zo kan je deze nieuwe breakversie van de Mercedes E-Klasse nog het best omschrijven. De duikende daklijn bezorgt de E-Klasse alleszins een dynamischer profiel dan zijn voorganger, al moet de Duitser daar wel een paar liters koffervolume voor opofferen. 130 om exact te zijn, al parkeert hij zich met een stouwcapaciteit van 1.850 liter nog altijd vooraan het peloton. Tegen het einde van het jaar kan je zelfs een extra zitrij aanvinken op de optielijst, zodat je je E-Klasse in een wip kan omvormen tot een volwaardige (?) zevenzitter. Voor het overige neemt het zogeheten ‘T-Model’ van de nieuwe E-Klasse alles over van de E-Klasse berline, inclusief het haast perfect uitgekiende interieur en natuurlijk ook de semi-autonome rijtechnologieën waar ze in Stuttgart tegenwoordig mee dwepen.

Mercedes-Benz E-Class Estate (BR 213), 2016

Bij de introductie in oktober zal de nieuwe E-Klasse break leverbaar zijn als E 200 met een 184 pk sterke viercilinder op benzine, als E 250 met 211 pk en als E 220 d, met de nieuw ontwikkelde viercilinderdieselmotor van 194 pk in het vooronder. In het laatste kwartaal volgt dan een 150 pk sterke E 200 d-basisdiesel, de E 350 d met zescilinder dieselmotor en de E 400 4MATIC met 333 pk. Alle modellen worden standaard uitgerust met de 9G‑Tronic negentrapsautomaat.