Test Volvo S90/V90: Ver boven het maaiveld

1170

V90 D5 (Belgium pictures)

Een tijdje geleden mochten we een vleugje Scandinavië gaan opsnuiven onder de Spaanse zon, twee dagen waarin we ons een eerste beeld konden vormen van de kwaliteiten van Volvo’s S90 en V90. Eén ding kunnen we nu al verklappen: ze spelen niet in dezelfde liga als hun concurrenten…

Sinds de overname in 2010 door de Chinezen van Geely heeft Volvo zichzelf en zijn gamma een nieuwe persoonlijkheid aangemeten. We hadden het er eerder al over in onze test met de Volvo XC90, de SUV die zijn nieuwe SPA-platform deelt met deze S90 en V90, de geestelijke opvolgers van de S80 en V70.

Location Rear Quarter Left Volvo S90 Mussel Blue

De ambities van de S90 en V90 zijn klaar en duidelijk: ze moeten een plaats zien te veroveren in de markt van de premiumberlines. Niet makkelijk, als je weet dat de tegenstanders Audi A6, BMW 5-Reeks en Mercedes E-Klasse heten. Op vlak van afmetingen ontloopt het Zweedse duo de Duitse rivalen nauwelijks, al verkopen ze hun huid wel wat minder duur: de S90 komt op de markt vanaf 37.850 euro, goed 1000 euro minder dan een A6, 2.000 euro minder dan een 5-Reeks en bijna 10.000 euro minder dan een Mercedes E-Klasse! Een voor de hand liggende vergelijking, zou je denken, maar paradoxaal genoeg merk je meteen dat Volvo zijn eieren niet allemaal in hetzelfde Duitse mandje heeft gelegd…

Sfeerschepping

Interior Tunnel Console Volvo S90/V90

Heerst er bij het Duitse trio vooral een koude, norse sfeer, dan kiest Volvo resoluut voor een sobere, maar inspirerende vormtaal. Hoewel de achterste lichtblokken van de S90 en V90 niet overal op gejuich werden onthaald, p(l)akt het algemene lijnenspel van de S90 en V90 wel goed op het oog. De leds vooraan met de hamer van Thor, de gespierde flanken en de steil aflopende daklijn bezorgen de berline een tijdloze elegantie, terwijl je haast niet zou geloven dat de S90 bijna vijf meter op de meetstok zet. Ook het design van de breakversie oogt geslaagd, al heeft de sportievere look wel één nadeel: het koffervolume (560 liter) slinkt met 15 liter ten opzichte van zijn voorganger, de berline doet met een stouwcapaciteit van 500 liter 20 eenheden beter.

New Volvo S90 & V90 interior
Het gros van de verleidingskracht van de S90 en V90 komt echter voort uit het interieur, waar Volvo imponeert met een vlekkeloze afwerking en een aangename sfeer. Het geheel straalt die typische Scandinavische ‘cool’ uit, met inlegstukken uit hout, leder en aluminium, mooie stiksels en een evenwichtig opgesteld dashboard dat met oog voor detail in elkaar gevezen is. Twee kanttekeningen echter: door het veelvoud aan gebruikte materialen oogt het geheel een beetje druk, terwijl sommige plastics niet thuishoren in een volwaardige premiumwagen. Verder adopteren de S90 en V90 de optionele Sensus-tablet uit de XC90, die het merendeel van de traditionele bedieningsknoppen overbodig maakt. Het plaatsaanbod aan boord is ten slotte bijzonder genereus, zelfs voor vier volwassenen.

De grote afwezige

Volvo S90 D5 (Belgium pictures)

Badend in zulke weelde zou je je verwachten aan een romige en karaktervolle Volvo-vijfcilinder… maar die blinkt uit in afwezigheid. Alle S90- en V90-versies zullen daarentegen uitgerust worden met viercilinders, de T4, T5, T6 en T8 op benzine en de D3, D4, D5 en D6-diesels, met vermogens tussen 150 pk voor de D3 tot 410 stuks voor de T8 hybride! We konden al even testrijden met de motoren die beschikbaar zullen zijn bij de lancering, de D5 van 235 pk en de T6 met 320 paarden die allebei gekoppeld worden aan een achttrapsautomaat. De manuele zesbak blijft voorbehouden aan de D3 en D4, een integrale aandrijving staat op de optielijst…

Het karakter van de aandrijflijn past als gegoten bij het rustgevende interieur van de S90 en V90. De zacht schakelende automaat, het rijcomfort en de goed afgewogen stuurbekrachtiging nodigen uit tot een relaxte rijstijl, zonder dat het geheel amechtig aandoet. Het stuurwiel geeft voldoende feedback, de ophanging is soepel en consistent, al acteert de Zweed op het scherp van de snee wel wat minder scherp dan zijn Duitse rivalen. Volvo countert echter met een superieure geluidsisolatie (bij lage regimes dan toch) en met koppelrijke motorisaties, met name de D5. Dat is de enige krachtbron die uitgerust is met Volvo’s Powerpulse, een systeem dat het zwarte turbogat bestrijdt door gecomprimeerde lucht rechtstreeks in het uitlaatspruistuk te injecteren om de prestaties bij hernemingen te verbeteren. Geen overbodige luxe, gezien het forse gewicht van 2.200 kilogram…

Kers op de taart

Volvo V90 Driver Display

En het beste moet nog komen, want Volvo biedt verder nog een hele encyclopedie met bijkomende uitrustingen op vlak van veiligheid, comfort en connectiviteit… in willekeurige volgorde kunnen we de comfortabele masserende zetels opsommen, het 12,3 duim grote digitale display, de audio-installatie van Bowers & Wilkins, het head-up display, de 360 graden-camera, het verwarmde stuurwiel, acht verschillende velgen van 17 tot 21 duim en Volvo’s City Safety-systeem, dat een arsenaal aan actieve en passieve rijhulpsystemen omvat. Het detecteert voetgangers, fietsers en grote dieren, herkent verkeersborden, beschikt over een intelligente cruise control, een dodehoekwaarschuwing, de Cross Trafic Control en zelfs een semi-autonome Pilot Assist! De lijst met uitrustingen is schier eindeloos…

Conclusie:

Volvo wil meer dan ooit een rol van betekenis gaan spelen tussen het Duitse triumviraat dat het segment al jaren domineert. Terwijl de Duitse Drie regelmatig het verwijt te horen krijgen dat ze elkaar tot in den treure proberen te kopiëren, doet Volvo gewoon zijn eigen ding. Het schrijft met de S90 en V90 een ander verhaal waarin wel eens een spellingsfout opduikt, maar het geheel is meer dan geslaagd. De XC90 heeft al ruimschoots bewezen dat de markt er oren naar heeft, dus we zijn heel benieuwd of Volvo de lijn van de S90 en V90 weet door te trekken naar de nieuwe generatie compacte Volvo’s… Zou het beste nog moeten komen?

Technische fiche Volvo S90 D5
Motor :
Opstelling en cilinderinhoud : Viercilinder-in-lijn biturbodiesel 1.963 cm³
Vermogen : 235 pk bij 4.000 t/min
Koppel : 480 Nm bij 1.750 – 2.250 t/min
Transmissie :
Versnellingsbak : Achttrapsautomaat
Aandrijving : Vierwielaandrijving
Wielen standaard : 18″
Banden standaard : 245/45
Chassis :
Vooras : Dubbele driehoeken
Achteras : Onafhankelijke ophanging
Remmen voor : N.B.
Remmen achter : N.B.
Prestaties :
0 – 100 km/u : 7,0 sec
Maximumsnelheid : 240 km/u
Verbruik en CO2 :
Gem. opgegeven verbruik : 4,8 l/100 km
Testverbruik : N.B.
CO2-uitstoot :
127 g/km
Afmetingen :
LxBxH : 4,963/1,879/1,443 mm
Wielbasis :
2.941 mm
Koffervolume : 500 liter
Brandstoftank : 60 liter
Leeggewicht : 2.200 kg
Prijs :
Vanaf : 37.850 euro
Prijs + opties testwagen : 55.200 euro