Vlaamse bestuurders vinden gsm’en achter het stuur gevaarlijk… maar blijven het toch massaal doen

479

person-woman-smartphone-car

Een studie van verzekeraar Fidea toont aan dat 95 procent van de Vlamingen het gevaarlijk vindt om te gsm’en achter het stuur. En toch blijven we het massaal doen. 42 procent geeft toe zijn smartphone of gsm te gebruiken tijden het rijden. 1 op de 5 beweert zelfs dat het de belangrijkste oorzaak is van verkeersongevallen in Vlaanderen.

De cijfers zijn afkomstig van verzekeraar Fidea, die onderzoek deed bij een representatief staal van Vlamingen. Die zijn het er allemaal over eens dat het gebruik van de smartphone gevaarlijk is: 36 procent van de Vlamingen vindt het ‘gevaarlijk’, 59 procent zegt zelfs dat het ‘ontzettend gevaarlijk’ is. 1 op de 5 geeft aan dat het gebruik van de smartphone de belangrijkste oorzaak is van ongevallen in Vlaanderen. Het staat daarmee in de top drie na rijden onder invloed van alcohol of drugs (32 procent) en overdreven snelheid (33 procent). De top vijf wordt aangevuld met een agressieve rijstijl (8 procent) en het niet naleven van de verkeersregels (7 procent).

Pokémon Go-effect
Hoewel we allemaal het gevaar inzien, vinden we het kennelijk toch heel moeilijk om die smartphone tijdens het autorijden te laten voor wat hij is. 42 procent van de Vlamingen geeft aan zijn smartphone in de auto te gebruiken. Vooral berichten versturen (74 procent) en niet-handenvrij telefoneren (68 procent) blijven slechte gewoontes die we maar niet kunnen afleren. Op plaats drie en vier komen sociale media bekijken (29 procent) en de agenda of mailbox raadplegen (27 procent). De lijst wordt vervolledigd door selfies, foto’s of video’s nemen (16 procent) en spelletjes spelen (13 procent). Bij dat laatste valt het succes van Pokémon Go op. Maar liefst de helft van de Pokémon Go-spelers speelt wel eens aan het stuur.

Boetes helpen niet
Nog frappant: uit het onderzoek blijkt dat de perceptie van chauffeurs die al een boete of waarschuwing hebben gekregen voor het gebruik van hun smartphone achter het stuur, amper wijzigt. Boetes geven werkt met andere woorden niet. Meer zelfs: 1 op de 5 bestuurders die de smartphone gebruikt (18 procent) is er zelfs van overtuigd dat hij perfect kan multitasken. Onder het motto: niemand kan rijden, behalve ik…