Abarth 595 Competizione: Klein venijn

1097

abarth-595-competizione-19

Het was lang geleden dat we nog zo geïntrigeerd raakten door een wagen die geen compromissen sluit. Een moeilijk karaktertje, soms zelfs onuitstaanbaar, al weet de schorpioen van Carlo maar al te goed waar en vooral bij wie hij moet toeslaan. Hoeveel venijn er echt in zijn staart zit?

Wie beweert dat deze 595 Competizione niet schattig is of geen karakter heeft, die is gewoon van slechte wil. Natuurlijk zal de schreeuwerige Giallo Modena-tint niet bij iedereen in de smaak vallen, maar dat is niet het voornaamste. Deze 595 vat de essentie mooi samen aan de hand van zijn Abarth-striping, zijn zwarte velgen met ingekapselde Brembo’s, zijn subtiele dakspoiler en de heel wat minder subtiele Record Monza-uitlaat die samen met de prominente achterdiffusor de ware aard van het beestje probeert te verklappen.

Vetter dan een os

abarth-595-competizione-44

Met die vier uitlaatpijpen zou je deze schizofrene Fiat 500 – tegen beter weten in – aanvankelijk van overmoed kunnen betichten, maar niets is minder waar. Op auditief vlak waant de Italiaanse schorpioen zich vetter dan een os, met een diepe grom een supercar waardig. Voor je daar van kan profiteren, moet je wel eerst een goeie zithouding zien te vinden. De Sabelt-kuipzetels uit carbon bieden weliswaar voldoende steun, maar zijn iets te hoog gepositioneerd. Grote volwassenen zullen dan ook de indruk krijgen om eerder bovenop dan wel in de Abarth te zitten… Ben je groter dan 1,85 meter, dan is het ook nog eens opletten geblazen voor je hoofd. Zeker op onze pokdalige Belgische wegen.

Eens gezeten op de rug van de schorpioen plaats je je handen op een met carbon en alcantara afgewerkt stuurwiel, geflankeerd door een helaas veel minder verzorgde versnellingspook. Onder de kap speelt een 1.4 turbomotor de hoofdrol, een exemplaar met Garett-turbo dat 180 pk en 250 Newtonmeter aan koppel levert en van deze 595 Competizione een bijzonder levendig baasje maakt. Voor je het goed en wel beseft, breekt de slechts 1.035 kilogram wegende karakterkop door de bij ons geldende snelheidslimieten. Dat alles verloopt niet altijd zonder slag of stoot, want koppelstuur is deze 595 zeker niet vreemd…

Mechanische schorpioen

Abarth verdient daarentegen een dikke ‘bravissimo’ wat de transmissie betreft, want ook al heb je slechts vijf verzetten ter beschikking, de efficiëntie van de standaard gemonteerde mechanische sper biedt wel een aanzienlijke meerwaarde. Het differentieel is afkomstig uit de ateliers van Romano Bacci, en voorkomt dat de overenthousiaste voorwielaandrijver zijn potentieel gefnuikt ziet door vroegtijdig onderstuur. De poten van de schorpioen haken zich daarentegen stevig vast in het asfalt, waardoor je als bestuurder niet bang hoeft te zijn om de grenzen op te zoeken. Op nat wegdek hou je de teugels niettemin best wat strakker.

abarth-595-competizione-24

Stormram

abarth-595-competizione-25

Om het kleine opdondertje in het gareel te houden, heb je een stel uit de kluiten gewassen remschijven (305 millimeter vooraan, vier pistons) ter beschikking. Er zit voldoende feeling in het rempedaal en er is meer dan voldoende bijtkracht voorhanden om de vlotte Italiaan tijdig een halt toe te roepen, al zorgt de korte wielbasis af en toe wel voor bokkige reacties. Wat het chassis betreft appreciëren we de strakke ophanging en de goeie feedback, een kwaliteit die echter snel een handicap blijkt op slechte wegen… Nu, ongeacht de staat van het wegdek valt er altijd wel plezier te beleven aan deze Abarth, en daarvoor hoef je zelfs geen al te gekke snelheden te halen. Enige smet op het blazoen is een licht gebrek aan feedback in de besturing waardoor je niet exact weet wat de voorwielen uitvreten in de bochten.

Draai of keer het hoe je wil, zijn gebreken zijn talrijk: apart rijgedrag en dito rijhouding, ruwe ophanging, onbestaande koffer, een moeilijk leesbare toerenteller in sportmodus, koppelstuur, verbruik, gebrekkige geluidsisolatie op snelwegen, … allemaal zaken die je er voor lief bijneemt wanneer je beseft hoeveel plezier je al aan deze 595 beleefd hebt. Wat een machine.

abarth-595-competizione-2

Conclusie:

We hoeven er geen tekeningetje bij te maken: deze Abarth 595 Competizione is speelgoed van de bovenste plank. Een guilty pleasure waar je je rot mee kan amuseren, zolang je hem gebruikt waarvoor hij gemaakt is. Met een prijs vanaf 24.790 euro is de 595 Competizione niet goedkoop, maar daarvoor krijg je wel een auto die je haast nergens anders meer kan vinden. Deze Abarth stamt namelijk van een ras dat de automobielsector al een tijdje vergeten is, een soort die geen compromissen kent, maar die ontworpen is voor het allerhoogste goed: pure rijsensaties.

Technische fiche Peugeot 2008 1.2 PureTech 110
Motor :
Opstelling en cilinderinhoud : Viercilinder-turbomotor 1.368 cm³
Vermogen : 180 pk bij 5.500 t/min
Koppel : 250 Nm bij 3.000 t/min
Transmissie :
Versnellingsbak : Manuele vijfbak, mechanische sper
Aandrijving : Voorwielaandrijving
Wielen standaard : 17″
Banden standaard : 205/40
Chassis :
Vooras : N.B.
Achteras : N.B.
Remmen voor : Geventileerde en geperforeerde schijven, 305 mm
Remmen achter : Geventileerde en geperforeerde schijven, 240 mm
Prestaties :
0 – 100 km/u : 7,5 sec
Maximumsnelheid : 221 km/u
Verbruik en CO2 :
Gem. opgegeven verbruik : 5,8 l/100 km
Testverbruik : 11,8 l/100 km
CO2-uitstoot :
139 g/km
Afmetingen :
LxBxH : 3.657 / 1.627 / 1.485 mm
Wielbasis :
2.230 mm
Koffervolume : 185 liter
Brandstoftank : 35 liter
Leeggewicht : 1.035 kg
Prijs :
Vanaf : 24.790 euro
Prijs + opties testwagen : N.B.