Hyundai i30: de jaren van verstand

693

Sedert de lancering van de i30 in 2007, ging de compacte wagen van Hyundai al 800.000 maal over de toonbank in Europa. Tien jaar later komt het Koreaanse merk met de derde generatie op de markt. Zonder franjes maar met een uitgesproken volwassen karakter…

Een ‘mix’ aan de buitenkant

Bij een eerste oogopslag valt het meteen op dat de Koreaanse constructeur trouw is gebleven aan de strategie die het al jaren toepast: een Europese wagen, gebouwd in Europa en voor de Europeanen… Het zou echter overdreven zijn om te beweren dat deze strategie heeft geleid tot een voertuig die er qua uitstraling bovenuit steekt in het C-segment, waar de concurrentie bikkelhard is.

Het mag duidelijk zijn dat Hyundai qua design netjes binnen de lijntjes heeft gekleurd en hier en daar wat inspiratie heeft opgedaan bij zijn soortgenoten in Europa. Het resultaat is een geslaagd design, maar zonder wow-gevoel. De nieuwe zogenaamde Cascading radiatorrooster is een opvallend kenmerk dat voor het eerst wordt toegepast door Hyundai en op termijn een benchmark zal vormen voor toekomstige modellen.

En hetzelfde voor het interieur

Aan de binnenkant krijgen we een gelijkaardig verhaal. Het Koreaanse merk heeft duidelijk een grondige analyse gemaakt van de Europese concurrentie om een interieur voor te schotelen die niet bepaald tot de verbeelding spreekt. Aan de tekentafel heeft men voluit gekozen voor efficiëntie en aantrekkelijkheid. De afwerking mag er zijn met een zorgvuldig uitgekiende positie van de bedieningsknoppen en fraaie kunststofelementen. Dit interieur is niet top, maar zal toch in de smaak vallen bij het overgrote gedeelte van het publiek.

Ook voor de afmetingen heeft Hyundai de mosterd gehaald bij de andere populaire merken binnen het segment: de lengte van 4,34 meter gaat gepaard met een kofferruimte van 395 liter (1.301 liter bij een ingeklapte achterbank).

Aan uitrusting geen gebrek

Deze Hyundai is vanzelfsprekend rijkelijk uitgerust met infotainment- en connectiviteitsvoorzieningen. Zo kunnen de klanten kiezen uit een standaard ingebouwd audiosysteem met 5” LCD-touchscreen, dynamische achteruitrijcamera en Bluetooth-aansluiting of het navigatiesysteem van de nieuwe generatie met 8” touchscreen en Apple CarPlay en Android Auto.

De ontwerpers hebben ook heel veel aandacht besteed aan de veiligheidsuitrusting van de i30: autonoom noodremsysteem met een tool om frontale aanrijdingen te voorkomen (standaard), dodehoekbewaking, een waarschuwingssysteem voor langskomend verkeer, rijstrookassistent (standaard), verkeersbordenherkenning en intelligente koplampen (standaard). Hyuandai voorziet eveneens een standaard ingebouwde vermoeidheidssensor, waardoor de i30 in zijn segment een leidinggevende positie inneemt op het vlak van veiligheidsuitrusting.

Nouveau 1.4 T-GDi

Onder de motorkap gaat een viercilinder turbodiesel van 1,6 liter schuil, die verkrijgbaar is in twee vermogens: 110 en 136 pk (van 280 tot 300 Nm). In de benzine-uitvoering lanceert Hyundai de nieuwe viercilindermotor 1.4 T-GDI van 140 pk (242 Nm). Alle motoren zijn verkrijgbaar met een handgeschakelde versnellingsbak met zes versnellingen of met de zeventrapstransmissie met dubbele koppeling (DCT-7).

Voor de basisuitvoeringen hebben de Koreanen ook een driecilindermotor in de aanbieding, meer bepaald de 1.0 T-GDI van 120 pk (170 Nm), die gepaard gaat met een manuele versnellingsbak met zes versnellingen.

Vlot en zachtjes

Hyundai heeft alles uit de kast gehaald om zijn kleine wagen meer pit te geven: de auto weegt nu 28 kg minder, de stuurbekrachtiging werd opgedreven (10%), het voertuig beschikt over een meerarmige achteras en het onderstel werd verstevigd…

Het resultaat mag er zijn. De verschillende motoren voelen een stuk aangenamer aan, en worden gekoppeld aan een ongezien comfort. Zeker voor wie zijn voertuig bestuurt als ‘goede huisvader’. Dat is nog het meest het geval voor de motoren die gecombineerd worden met de DCT-7 versnellingsbak. Probeer nu vooral niet het onderste uit de kan te halen. Wie op zoek is naar een sportieve en superpittige wagen zal bedrogen uitkomen.

De nieuwe 1.4 turbobenzine is lineair, met een koppel dat beschikbaar is over een breed toerenbereik. De motor is ook stil. Als we hem iets kunnen verwijten is het zijn traag reactievermogen bij lage toerentallen. Dat is dan weer totaal niet het geval bij de dieselversie (getest in de versie met 136 pk). Die toont zich wel iets minder discreet bij het optrekken. De grootste verrassing moet echter nog komen: beide motoren haalden een gemiddeld verbruik van bijna 8 liter. We moeten er eerlijkheidshalve aan toevoegen dat ons testparcours best wel veeleisend was.

De stijfheid van het onderstel en de verbetering van de stuurinrichting zijn duidelijk voelbaar, en zeker bij de 1.4 turbobenzine. Hyundai zal echter nog een flinke inhaalbeweging moeten maken om met de VW Golf of de Peugeot 308 te kunnen wedijveren.

Om af te ronden

Het gezegde ‘geen twee zonder drie’ is absoluut van toepassing: met deze derde generatie, is de i30 er stevig op vooruit gegaan. De nieuwkomer zal ongetwijfeld bij veel automobilisten in de smaak vallen, zonder voor veel ophef te zorgen binnen zijn segment. Wie op zoek is naar een praktisch en goed uitgerust voertuig, moet zeker zijn licht opsteken bij Hyundai. Bestuurders met een voorliefde voor passie en sportiviteit, kunnen best nog eens nadenken.

Gezinsuitbreiding

De driedeursversie is van de radar verdwenen. Tijdens het salon van Genève in maart zal Hyundai echter een breakversie (SW) aan het grote publiek voorstellen. In het najaar voorziet Hyundai bovendien een topversie van het N-label. 2018 wordt dan weer het jaar van de fastback-versie (vierdeursversie met verlaagd dak en achterklep).

Technische fiche BMW 318i
Motor :
Opstelling en cilinderinhoud : Driecilinder-in-lijn turbomotor 998 cm³
Vermogen : 120 pk bij 6.000 t/min
Koppel : 171Nm bij 1.500-4.000 t/min
Transmissie :
Versnellingsbak : Manuele zesbak
Aandrijving : Voorwielaandrijving
Wielen standaard : 16″
Banden standaard : 205/55
Chassis :
Vooras : McPherson
Achteras : Multilink
Remmen voor : Remschijven
Remmen achter : Remschijven
Prestaties :
0 – 100 km/u : 11,1 sec.
Maximumsnelheid : 190 km/u
Verbruik en CO2 :
Gem. opgegeven verbruik : 5,0 l/100 km
Testverbruik : /
CO2-uitstoot :
115 g/km
Afmetingen :
LxBxH : 4.340 / 1.795/ 1.455 mm
Wielbasis :
2.650 mm
Koffervolume : 385 liter
Brandstoftank : 50 liter
Leeggewicht : 1.269 kg
Prijs :
Vanaf : 19.499 euros
Prijs + opties testwagen : 21.599 euros