Mazda MX-5 RF: El Chap’eau

891

Mazda heeft een legertje Japanse dakwerkers losgelaten op zijn MX-5 roadster, die voortaan ook als zogeheten ‘Retractable Fastback’ door het leven gaat. Vermits collega Julien de MX-5-met-softtop eerder nog omschreef als ‘de perfecte roadster’, waren we héél benieuwd wat deze RF-variant daar nog aan toe te voegen had.

Uren hebben we naar de persfoto’s zitten staren. Vergeefs. En zelfs nu we op de luchthaven van Barcelona staan, oog in oog met onze Japanse speelkameraad, raken we er nog niet uit: is deze MX-5 nu net mooier dan de roadster, of schort er toch ergens iets aan die atypische targalook? Ook onze collega-journalisten twijfelen. De ene vindt het subliem, terwijl de andere toch blijft zweren bij de ontegensprekelijke charmes van de originele MX-5, die zijn lichtvoetige karakter perfect weerspiegeld ziet in zijn zwierige lijnenspel. Het is een esthetisch vraagstuk waar we jullie het antwoord vandaag schuldig op zullen blijven, wij willen vooral weten of Mazda geslaagd is in het ultieme opzet van de RF: de dagelijkse bruikbaarheid van de MX-5 – zonneklopper in hart en nieren – een beetje opkrikken, opdat hij zich ook in ons Belgenlandje – met ochot 10 dagen zon per jaar – wat beter in zijn sas zou voelen.

Belgische chouchou

Nu, mocht je er nog aan twijfelen: ook zonder dat ingenieuze wegklapdak gedijt de Mazda MX-5 hier uitstekend. Met meer dan 1.500 verkochte exemplaren op anderhalf jaar tijd is België (na Duitsland en het Verenigd Koninkrijk) zelfs de derde grootste afzetmarkt voor Mazda. Het lijkt onwaarschijnlijk dat de MX-5 RF bij machte is dat succes nog eens dunnetjes over te doen, al mikt de RF wel op een enigszins ander publiek: de comfortzoekers. Daarom werd de manuele stoffen kap vervangen door een targadak uit aluminium en staal dat zich in 13 seconden volledig automatisch laat openen. Geen ordinaire hardtop, wel een bijzonder knap stukje techniek. Zo worden het voorste en middelste dakpaneel samen met de glazen achterruit opgeborgen in de ruimte achter de stoelen, terwijl het achterste dakelement met fastbackstijlen zijn plaats weer inneemt. Bovendien vreet die constructie niet aan het koffervolume, dat pal staat op 127 liter, én is Mazda erin geslaagd het meergewicht te beperken tot 45 kilogram. Naast de inklapbare hardtop brengt de MX-5 RF nog een andere technische nieuwigheid met zich mee: een automatische versnellingsbak – net als de hardtopvariant van de vorige Mazda MX-5. Tot zover de feiten, hoog tijd nu voor de proefondervindelijke vaststellingen. Het kwik in Barcelona geeft nauwelijks 5 graden aan, maar dat kan ons niet deren: het dak moet eraf.

Jinba ittai

Bij de ontwikkeling van de RF bleven de essentiële bouwstenen van de Mazda MX-5 (achterwielaandrijving, lichte bouw, perfecte gewichtsverdeling, atmosferische motoren) volledig intact. Dat betekent dat je met de MX-5 RF nog steeds tonnen rijplezier kan beleven, en daarvoor hoef je heus geen illegale snelheden op te zoeken. Wanneer we de teugels even laten vieren op de glooiende bergflanken van het massief van Montserrat, beseffen we opnieuw ten volle wat een unieke gooi- en smijtdoos deze MX-5 wel is. Adembenemend hoe gefocust de MX-5 van bocht naar bocht hapt, met een achterpartij die al kwispelend z’n staart durft uit te slaan. Het lijkt wel alsof de Japanner ons wil vertellen dat hij er vandaag zin in heeft, een gevoel dat ze bij Mazda graag omschrijven als ‘jinba ittai’, de eenheid tussen de mens en zijn machine. Marketingpraat, zoveel is zeker, maar je moet het hen nageven: er is iets van aan.

Automatische amputatie

Wanneer we een paar uur later overstappen in de MX-5 RF met 2 liter-motor en de nieuwe automatische transmissie, doen we dat vooral om onze Japanse metgezel van een heel andere kant te leren kennen. We laten de speeltuin van het Spaanse hinterland achter ons en zetten koers richting een godverlaten tweevaksweg, op zoek naar de GT-kwaliteiten van Mazda’s nieuwste MX-5. Geholpen door de 160 pk sterke 2 liter-motor – de enige die optioneel met een sper beschikbaar is – toont de krachtigste MX-5 zich al snel de betere rijdersauto, al moet ook gezegd dat er op langere rechte stukken een vervelende windturbulentie optreedt, die je al snel als storend begint te ervaren.

Na onze speeltijd met de manuele MX-5 eerder op de dag beginnen we ons al even snel af te vragen waarom je deze RF in godsnaam met een automaat zou bestellen? Akkoord, de schakeldoos functioneert naar behoren en beschikt zelfs in de normale modus over een gezond sportieve programmering, maar de afwezigheid van dat heerlijk korte, bliksemsnel schakelende pookje voelt aan alsof je de MX-5 zonet van zijn allerleukste onderdeel hebt geamputeerd.

Conclusie

Het strekt de Japanners tot eer dat ze van hun MX-5 – ondanks het overdonderende succes toch nog steeds een nicheproduct – deze complexe Retractable Fastback hebben afgeleid. De RF-versie voegt een snuifje extra bruikbaarheid toe aan de smakelijke Japanse roadster, terwijl sommigen wellicht meteen in zwijm zullen vallen voor zijn coupéachtige looks. De beperkte zichtbaarheid naar achteren is zowat het enige wat we deze RF kunnen aanwrijven, want voor het prijskaartje (vanaf 26.090 euro, ofwel zo’n 2.500 euro meer dan de roadster) hoef je het ook niet te laten. Kortom: Wanneer de MX-5 een hoed opzet, nemen wij hem af. Chapeau.

Technische fiche Mazda MX-5 RF 1,5 liter SKYACTIV-G
Motor :
Opstelling en cilinderinhoud : Viercilinder 1.596 cm³
Vermogen : 131 pk bij 7.000 t/min
Koppel : 150 Nm bij 4.800 t/min
Transmissie :
Versnellingsbak : Manuele zesbak
Aandrijving : Achterwielaandrijving
Wielen standaard : 16”
Banden standaard : 195/50
Chassis :
Vooras : Dubbele wishbones
Achteras : Multilink
Remmen voor : Geventileerde schijven
Remmen achter : Schijven
Prestaties :
0 – 100 km/u : 8,6 sec
Maximumsnelheid : 203 km/u
Verbruik en CO2 :
Gem. opgegeven verbruik : 6,1 l/100 km
Testverbruik : N.B.
CO2-uitstoot :
142 g/km
Afmetingen :
LxBxH : 3.915 / 1.735 / 1.230 mm
Wielbasis :
2.310 mm
Koffervolume : 127 liter
Brandstoftank : 45 liter
Leeggewicht : 1.075 kg
Prijs :
Vanaf : 26.090 euro
Prijs + opties testwagen : N.B.