Salon van Genève 2017: Audi Q8 Sport Concept, Duitse über-SUV

726

Eén van de wagens die ons in Genève met verstomming geslagen heeft, is deze Audi Q8 Sport Concept. Hij vormt de voorbode van de SQ8, een hybride super-SUV aan de top van Audi’s Q-gamma.

Wie in Genève nog maar in de buurt van Audi’s enorme salonstand durft komen, kan écht niet naast deze knaloranje kolos kijken: de Audi Q8 Sport Concept, een uitgediepte versie van de in Detroit voorgestelde Q8 Concept. De sportieve roeping van deze Sport Concept wordt benadrukt door de bijzonder imposante pose, het enorme Singleframe-rooster en de nog eens 12 millimeter bredere wielkasten (tegenover de in Detroit voorgestelde Q8), die voor de gelegenheid een stel 23-duimsvelgen huisvesten. In totaal zet de Q8 Sport Concept 5,02 meter op de meetstok, maar het is vooral de breedte (2,05 meter!) die indruk maakt. Het x-vormige patroon in de led-koplampen is nog steeds present, net als de mooie (?) doorlopende strip tussen de achterste lichtunits.

475 hybride pk’s

Voor de aandrijving combineert Audi de 3.0 TFSI-zescilindermotor van 450 pk met een puur elektrisch aangedreven compressor en een ‘mild hybrid’-systeem met actieve energierecuperatie. De tussen de krukas en versnellingsbak gemonteerde starter-generator zorgt voor de recuperatie en werkt omgekeerd indien nodig als extra elektromotor. Het 48V-boordnet staat in voor de stroomvoorziening. Audi paste al een gelijkaardig trucje toe op de Audi SQ7 TDI, maar in combinatie met de benzinemotor kunnen we spreken van een wereldprimeur. Nog volgens Audi levert die oplossing de prestaties van een V8 voor het verbruik van een doorsnee viercilinder. Het totale rijbereik van de Q8 Sport Concept bedraagt met zijn tank van 85 liter meer dan 1.200 km.