Maserati Levante S Q4: Dancing on ice

684

Nu het wintersportseizoen zijn jaarlijkse piekmoment beleeft, wilden wij ook wel eens een scheve schaats gaan rijden. Liefst van al… met een Maserati.

Het dreigende gebrul van onze Ghibli S Q4 dondert langs de bergflanken omhoog en schudt van bij de eerste kickdown de met slaapdorpjes bezaaide Valle d’Aosta wakker. Een welgemeende sorry aan de lokale bevolking, maar de hemelse partituren van een Maserati komen nu eenmaal nergens beter tot hun recht dan in de Alpen. Na een uurtje rijden vanuit Genève bevinden we ons intussen aan de Italiaanse kant van de Mont Blanc – pardon, Monte Bianchi – om er twee dagen winterpret te beleven, aan het stuur van het Maserati Q4-gamma. De Italiaanse sportwagenbouwer wilde ons er met zijn ‘Winter Tour’ graag attent op maken dat het zijn volledige gamma voortaan met een intelligente vierwielaandrijving laat uitrusten, zodat je volgend jaar in stijl én comfort naar je favoriete wintersportbestemming kan afreizen. Toegegeven: het is eens wat anders dan een volgepropte Airbus.

Eens aangekomen in het mondaine skioord Courmayeur, moeten we de sleutels van onze Ghibli S en zijn 410 pk sterke 3 liter-V6 Biturbo onherroepelijk afgeven. De Ghibli heeft zijn punt als onverstoorbare rijdersauto intussen wel gemaakt, maar de combinatie van een aanstekelijke soundtrack en een uitstekende ZF-achttrapsautomaat met grote lepels achter het stuur doet nu eenmaal altijd smachten naar meer… ’s Anderendaags ontvangt de lokale Maserati-crew (inclusief voormalig WRC-rijder Alex Fiorio) ons ’s morgens vroeg pal in het dorpscentrum, waar Maserati – net als in 13 andere populaire wintersportbestemmingen – zijn tenten heeft opgeslagen om het Q4-gamma onder de aandacht te brengen. Met een spectaculaire ice drive achter het stuur van de nieuwe Levante als ultieme orgelpunt.

Grip-epidemie

Door de bank genomen boert Maserati de laatste jaren relatief goed in Europa. Het merk verkocht in 2016 8.300 exemplaren (tegenover 6.400 een jaar eerder), waarvan zo’n 55 procent uitgerust is met de intelligente Q4-vierwielaandrijving. Die is vooral in trek in landen als Oostenrijk en Zwitserland, maar ook in onze contreien wint vierwielaandrijving aan populariteit. Maserati’s Q4-systeem, standaard op de Levante en tegen meerprijs ook leverbaar op de Ghibli en Quattroporte, is RWD-based, wat betekent dat elke Maserati onder normale rijomstandigheden nog steeds aanvoelt als een pure achterwielaandrijver. “Pas wanneer de ondergrond begint te schuiven, wordt het beschikbare koppel (tot 50 procent) via een meerplatenkoppeling naar de voorste wielen getransfereerd, terwijl een Torque Vectoring-systeem het binnenste wiel kan afremmen om de rijdynamiek in bochten te verhogen”, legt Alex Fiorio ons uit.

Als bestuurder heb je de keuze uit vier verschillende modi: Normal, Sport, Off-Road en I.C.E, die elk hun impact hebben op de stuurbekrachtiging, de ophanging, de gasrespons en het tot Maserati Stability Program gedoopte ESP-systeem. “Dat laatste monitort permanent de stuurhoek, het beschikbare koppel, de gekozen versnelling en de wielspin, en heeft aan 100 milliseconden genoeg om de set-up bij te stellen”, aldus diezelfde Fiorio, zichtbaar enthousiast over het technische vernuft achter Maserati’s Q4-systeem. De theorieles zit erop, hoog tijd om te doen waarvoor we gekomen waren: scheefschaatsen met een Italiaanse schone die luistert naar de naam… Levante.

Het voorspel

De route vanuit Courmayeur naar het Ice Kart-circuit van Cervinia is er één om duimen en vingers bij af te likken. We geven onze in de diepblauwe Blu Emozione-kleur getooide Levante dan ook meteen de sporen langsheen de smalle, glibberige bergwegen om te zien welk Italiaans vlees we in de kuip hebben. Ondanks zijn massa van ruim 2,1 ton dartelt de Levante met soepele tred naar boven, een lichtvoetigheid die we grotendeels toeschrijven aan het breed uitgesmeerde koppel (580 Nm, beschikbaar van 1.750 tot 5.000 t/min), de efficiënte ZF-achtbak en natuurlijk de Q4-vierwielaandrijving, dat schuivers in de kiem smoort en ons overenthousiasme in de bochten op meesterlijke wijze weet op te vangen. Ook de actieve Skyhook-dempers, de dubbele wishbones voor- en de vijfarmige ophanging achteraan doen onderweg hun duit in het zakje, want ondanks de belabberde staat van de weg blijft het comfort aan boord volledig gevrijwaard. Was ons oog niet gevallen op enkele afwerkingsmissers in het interieur, we zouden deze Levante zelfs op gelijke hoogte durven zetten met een Porsche Cayenne. Bovendien heeft de Levante nog een serieuze streep voor op zijn Duitse tegenstrever: hij weet onderweg als geen ander het drama te verzorgen… zoals alleen een Italiaan dat kan.

Het orgelpunt

In Cervinia staan ons opnieuw twee Levante’s op te wachten voor het hoogtepunt van onze tweedaagse: een sessie op de Ice Kart-piste. Die ligt er vandaag bijzonder verraderlijk bij, met harde ijsplekken die verscholen liggen onder een flinterdun laagje verse sneeuw. Alex Fiorio heeft voor de gelegenheid een Levante op gewoon winterschoeisel en één op spikes geprepareerd, waarmee we telkens drie volledige rondjes mogen afleggen. Om te starten kiezen we voor de met spikes omgorde Levante, kwestie van de grenzen van de sneeuwfysica voorzichtig af te tasten. In die set-up vervalt de SUV al snel in gecontroleerd onderstuur, omdat het Maserati Stability Program de teugels relatief strak houdt valt er ondanks de 430 aanwezige pk’s nauwelijks een powerslide uit te lokken. Voor de laatste bocht maant Alex ons aan om wat extra vaart te maken, zodat we het remvermogen van de Italiaanse loebas eens op de proef kunnen stellen. Aan 90 km/u afstormen op een muur van sneeuw, met vier ijsplekken als enige contact met de rest van de wereld? Het is nog maar eens bewezen: om WRC-rijder te worden, moet je knettergek zijn. Ons ideale rempunt halen we bijlange niet meer, maar wonder boven wonder blijven we wel van een crash bespaard. Met dank aan de stiekem ingeschakelde I.C.E-modus, die altijd en overal tractie lijkt te vinden… zelfs waar er geen is.

Onze laatste rondjes leggen we af met de Levante S Q4 op gewone winterbanden, die we voor de leut meteen in Sport-modus gooien. In die set-up krijg je niet alleen een motorgeluid waar je haren spontaan van recht komen, de Maserati laat bovendien ook heel wat extra slip toe alvorens de elektronische bewaarengelen in actie schieten. Onze schuiver van daarnet indachtig durven we het gaspedaal niet helemaal meer te vloeren, toch slagen we erin de kloeke SUV nog een paar keer gecontroleerd dwars te zetten. Maar of dat nu eerder aan ons ligt dan wel aan Maserati’s Q4-systeem…

Technische Fiche Maserati Levante S Q4
Motor:
Type en cilinderinhoud: 2.979 cm³ V6-biturbo
Vermogen: 430 pk bij 5.750 t/min
Koppel: 580 Nm tussen 1.750 en 5.000 t/min
Overbrenging:
Versnellingsbak: Achttrapsautomaat
Aandrijving: Vierwielaandrijving
Velgen: 19″
Banden: 265/50 (voor), 295/45 (achter)
Onderstel:
Ophanging voor: Dubbele wishbones
Ophanging achter: Multilink
Remmen voor: Geventileerde Brembo-remschijven (380 mm)
Remmen achter: Geventileerde remschijven (330 mm)
Prestaties:
0 tot 100 km/u: 5,2 sec.
Topsnelheid: 264 km/u
Verbruik en CO2:
Normverbruik (gecombineerd: 10,9 l/100 km
Testverbruik: N.B.
CO2-uitstoot:
253 g/km
Maten en gewichten:
Lengte/breedte/hoogte: 5.003 /1.968/1.679 mm
Wielbasis: 3.004 mm
Laadvolume: 580 liter
Inhoud brandstoftank: 80 liter
Gewicht: 2.109 kg
Prijs:
Basismodel: 91.000 euro
Prijs geteste wagen: N.B.