Peugeot 5008: de mono-SUV

2138

Terwijl kleine broer 3008 de prijzen opstapelt, moet de nieuwe 5008 zijn plekje op de bomvolle SUV-markt nog veroveren. Lang geen eenvoudige opgave, al kan zijn verleden als monovolume hem daar wel een strategisch handje bij helpen…

Je moet het Peugeot nageven: ze kennen hun automobiele pappenheimers. Sinds 2009, het jaar waarin de Fransen hun allereerste 5008 in de schijnwerpers reden, zijn in autoland zowat alle zekerheden onderuit gehaald. Vergeet de ooit zo populaire monovolumes, vandaag moet je als constructeur zo veel mogelijk SUV’s aanslepen om te scoren bij het Europese autopubliek. Die hype hadden ze bij Peugeot al van ver zien aankomen, in 2012 zijn ze daar al begonnen met het uitrollen van een hele SUV-bende. Die vullen het bestaande gamma aan, maar vervangen er ook een deel van: na de 3008 schudt nu ook de 5008 het MPV-etiket van zich af, om voortaan als een veel hippere SUV door het leven te gaan. Of dat trucje werkt, gingen we met alle plezier na in het zuiden van Portugal.

Optisch bedrog

De Peugeot 5008 is in wezen niets meer dan een 19 centimeter langere versie van de 3008. Beide rusten op het gekende EMP2-platform, waarvan de wielbasis voor de gelegenheid 16,5 centimeter werd uitgerokken om de langere koets te huisvesten. Die valt met 4,64 meter veel compacter uit dan de looks doen vermoeden, optisch bedrog dat we vooral willen toeschrijven aan de oplopende gordellijn in combinatie met de bijzonder grote raampartijen achter de C-stijl. Hoewel die esthetische ingrepen de geslaagde proporties van de 3008 (naar onze bescheiden mening) wat uit balans trekken, krijg je er wel een flink grotere binnenruimte – met desgewenst zeven zitplaatsen – voor in ruil. Peugeot dweept onder meer met de grootste en meest praktische koffer binnen zijn segment, met 760 liter in vijfzitsconfiguratie tot zelfs 2.150 liter met alle banken neergeklapt (zijn rechtstreekse rivaal, de Skoda Kodiaq, houdt het respectievelijk bij 720 en 2.065 liter, nvdr). Daarvoor moet je wel eerst de zetels van de laatste zetelrij verwijderen, al valt die handeling dankzij een gewicht van 11 kilogram en een makkelijk klapmechanisme nog best mee. Dankzij de op rails verschuifbare achterbank verloopt ook de toegang tot die laatste zetelrij relatief makkelijk, al zouden we je niet aanraden om er urenlang te vertoeven. Tenzij je een kabouter bent.

i-Cockpit XL

Tijdens onze eerste kennismaking met de 3008 waren we al vol lof over de kwalitatieve inrichting van het interieur, Peugeot hoefde dus niet te veel aan zijn i-Cockpit te veranderen om ook in de 5008 een aangename woonkamer te creëren. Net als in de 3008 krijgt het dashboard een digitale instrumentencluster van 12,3 inch mee, aangevuld met een 8 inch groot touchscreen en een aantal pianotoetsen, die de vaakst gebruikte bedieningsfuncties voor hun rekening nemen. Verder is ook het squircle-vormige stuurwiel van de partij, een prettig in de hand liggend stuurtje dat sportievere ambities koestert dan de 5008 zelf. Vanuit de hoge bestuurderszetel ervaar je namelijk een sterk monovolumegevoel… toeval, denk je? Wij denken van niet.

Familievriend

Deze 5008 wil namelijk nog steeds de grote familievriend van de Peugeot-familie zijn, een positionering die zich bovenop een slimme interieurinrichting ook vertaalt in een buitengewone aandacht voor veiligheid. Zo noteerden we onder andere een Active Safety Brake, die het voertuig automatisch tot stilstand brengt wanneer een aanrijding met een obstakel of een voetganger dreigt, een Adaptive Cruise Control met stopfunctie – een zaligheid in fileverkeer – en een rijstrook- en dodehoekwaarschuwing. De Advanced Grip Control, een aanvulling op het ESP-systeem die voor extra tractie in moeilijke omstandigheden moet zorgen, wordt tot slot verrijkt met een nieuwe Hill Assist Descent Control (HADC). Niet dat het van deze 5008 een volwaardige 4×4 maakt, in afwachting van de in 2019 verwachte plug-in hybride variant zijn alle motorisaties uitsluitend met voorwielaandrijving leverbaar. Maar of daar veel potentiële klanten om zullen malen? Twee, misschien.

PureTech, please

Het motorenaanbod van de 5008 loopt logischerwijze parallel met dat van de kleinere 3008, waardoor je ook hier een ruime keuze hebt uit PureTech-benzines en BlueHDi-dieselmotoren. Het gamma begint bij de 1.2 PureTech met 130 pk en de 1.6 BlueHDi van 100 of 115 pk, iets hogerop vinden we de 1.6 THP 165 pk op benzine en de 2.0 BlueHDi-topdiesel met 150 of 180 paarden. De basisdiesel moet het met een manuele vijfbak zien te rooien, alle andere versies kunnen uitgerust worden met een manuele zesbak of een automatische zestrapstransmissie (standaard op de 1.6 THP en de 2.0 BlueHDi 180 pk). Op onze testlus tussen Lissabon en Setubal mochten we kort proeven van de krachtigste dieselmotorisatie – enkel beschikbaar in de hoogste GT-uitvoering – die deze 5008 met de nodige aplomb vooruit brandt. De wisselwerking tussen de Aisin-automaat en de koppelrijke (400 Nm) zelfontbrander verloopt voortreffelijk, pas wanneer je de 5008 echt op de staart begint te trappen – wat, voor alle duidelijkheid, niet in zijn natuur ligt – geeft de talmende transmissie te kennen dat ze even de pedalen kwijt is.

Ondanks de onmiskenbare kwaliteiten van de topuitvoering zouden we toch nog eerder voor de 130 pk sterke 1.2 PureTech-driepitter gaan. Die voelt een pak lichter aan op de neus (en is dat ook), maar overtuigt vooral met zijn gretig spinnende karakter. Verwacht natuurlijk geen snedige hernemingen wanneer je met je 5 kinderen en een koffer vol bagage over de Duitse Autobahn zoeft, maar voor het dagelijks ritje richting schoolpoort, kindercrèche en/of supermarkt moet je echt niet verder zoeken…

Technische fiche Peugeot 5008 1.2 PureTech 130
Motor :
Opstelling en cilinderinhoud : Driecilinder-turbomotor 1.199 cm³
Vermogen : 130 pk bij 5.500 t/min
Koppel : 230 Nm bij 1.750 t/min
Transmissie :
Versnellingsbak : Manuele zesbak
Aandrijving : Voorwielaandrijving
Wielen standaard : 17″
Banden standaard : 215/65
Chassis :
Vooras : Pseudo McPherson
Achteras : Torsie-as
Remmen voor : Geventileerde schijven
Remmen achter : Schijven
Prestaties :
0 – 100 km/u : 10,4 sec
Maximumsnelheid : 188 km/u
Verbruik en CO2 :
Gem. opgegeven verbruik : 5,2 l/100 km
Testverbruik : 6,5 l/100 km
CO2-uitstoot :
120 g/km
Afmetingen :
LxBxH : 4.641 / 1.844 / 1.646 mm
Wielbasis :
2.840 mm
Koffervolume : 780 – 1.060 liter
Brandstoftank : 53 liter
Leeggewicht : 1.317 kg
Prijs :
Vanaf : 26.750 euro (Access)
Prijs + opties testwagen : 30.900 euro (Allure)